به گزارش اکو ایران، تزریق بانک مرکزی در بازار باز روندی ثابت داشته است. معاملاتی که بانک مرکزی در آن با دادو ستد میان نهادهای مالی تلاش می کند تا وضع نقدنیگی بانک ها را بهبود دهد چند سالی است که اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در همین رابطه داده های بانک مرکزی در خصوص وضعیت تزریق پول در بانک ها نشان می دهد این شاخص ثابت بوده و تغییری نداشته است. اما یک متغیر مهم در این بازار نقش تاثیرگذارتری را در اقتصاد بازی می کند.

برخی کارشناسان معتقدند رسوب عملیات بازار باز در خزانه بانک ها، می تواند به صورت غیر مستقیم موجب رشد پایه پولی شود و تغییرات آن در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. شاخصی که در بعد ماهانه ثابت بوده اما نسبت به سال قبل نه.

سهم بازار باز مهر ماه در پایه پولی

در هفته منتهی به 25 مهر ماه تزریق عملیات بازار باز برای 11 مین مرحله متوالی در مرز 70 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. از آن جا که در این بازار اوراق رابط میان بانک ها و بانک مرکزی است هر بسط نقدینگی در بازار باز توام با جذب پول  در هفته بعد خواهد بود.

در همین رابطه در هفته های متوالی مجموع این بده بستان در خزانه بانک های مقروض رسوب می کند که جمع جبری آن می تواند کل بدهی ایجاد شده در بانک ها به بانک مرکزی باشد؛جمع جبری تمام هفته ها از نیمه سال گذشته تاکنون.

این رقم بدهی ای که از سمت این بازار در پایه پولی قرار می گیرد. طیق برآوردها این شاخص در هفته های متوالی در مرز 55 هزارو 500 میلیارد تومان قرار داشته است. بنابراین بررسی ماهانه و نقطه ای آن می تواند نشان دهد سهم بازار باز در رشد پایه پولی در دو مقطع مورد بررسی چه تغییری را رقم زده است؟

بازار باز

رشد 60 درصدی پایه پولی در بازار باز 

بررسی روند ماهانه شاخص تاثیرگذار بازار باز در پایه پولی نشان می دهد در سه ماه اخیر این متغیر تقریبا در مرز ثابتی قرار داشته و برآورد می شود سهم این بازار در رشد ماهانه پایه پولی تقریبا برابر با صفر باشد. این در حالی است که مقایسه با سال قبل نشان دهنده آن است که افزایش سالانه  بازار باز در پایه پولی برابر با 56 درصد به ثبت رسیده است.

طبق داده های بانک مرکزی در پایان مهر ماه سال گذشته رسوب عملیات بازار باز در پایه پولی برابر با 35 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که در یک سال اخیر رشدی 56.6 درصدی داشته است. به عبارت دیگر باتوجه به تقسیم بندی پایه پولی به بخش های مختلف می توان گفت باوجود آن که هسته تورم ساز کشور در بعد ماهانه از سمت بازار باز افزایشی نداشته اما این رشد در بازه یک ساله تقریبا بالا بوده است.

البته روند این رشد سالانه نشان می دهد در یک ماه اخیر متغیر تورم ساز از ناحیه این بازار، روندی نزولی را در پیش گرفته که برخی کارشناسان را امیدوار به کنترل تورم زایی این معاملات در هفته های بعد کرده است. این در حالی است که در مقابل عده ای نیز باتوجه به نیاز به نقدینگی بیشتر بانک ها در نیمه دوم سال رشد رسوب بازار باز در پایه پولی را افزایشی تر می دانند و انتظار رشد بالاتری را در پایان سال دارند.

بازار باز