در عملیات تزریق نقدینگی بانک مرکزی در بانک ها دو اتفاق مهم در هفته اخیر رخ داده است. بانک مرکزی به منظور تنطیم نرخ بهره بین بانکی و بهبود شرایط مالی بانک ها چندسالی است که به بده بستان با بانک ها در بازار باز می پردازد. در این بازار بانک ها اوراق خریداری شده در بازار اولیه را دوباره به بانک مرکزی می فروشند و از این مسیر سعی می کنند تا نقدینگی خود را برطرف کنند. بانک مرکزی در بازار باز به صورت کنش گرانه فعالیت می کند و در مقابل در بازار بین بانکی ماهیتی منفعلانه دارد.

بررسی ها نشان می دهد درهفته اخیر تزریق پول بانک مرکزی  در بازار باز به سطح قابل توجهی رسیده و درمقابل عملیات پولی در بازار شبانه صفر بوده است.

به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی در عملیات هفتگی بازار باز رکورد قابل توجهی را در سومین هفته مهر ماه ثبت کرد. در این بازار بانک مرکزی اوراق بدهی را از بانک ها خریداری کرده و درسررسید مشخص شده با نرخ سود معلوم دوباره به همان بانک ها می فروشد.

سررسیدی که در هفته های متوالی هفت روزه بوده و نرخ سودی که همچنان ثابت مانده است. 

بازار باز

رکوردزنی تزریق بی سابقه پول در بازار باز

در هفته منتهی به 21  آذرماه بانک مرکزی در عملیات بازار باز 96 هزار و 640 میلیارد تومان اوراق بدهی از بانک ها خریداری کرده و معادل با همین مبلغ در نهادهای مالی تزریق نقدینگی انجام داده است.

بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان تزریق پول در بازار باز در هفته های برگزاری این معاملات از ابتدا تا کنون بوده که می تواند علامتی از شرایط بد پولی بانک ها در این هفته ها باشد.

در کنار این عمل اما تاریخ سررسید همچنان یک هفته ای بوده و نرخ سود در مسیر ثابت 15 هفته ای و معادل با 21 درصد روند خود را ادامه داده است. با وجود تزریق بالای پول در این بازار اما در بازار شبانه میزان تزریق پول برابر با صفر به ثبت رسیده است.

تزریق صفر بانک مرکزی در بازار شبانه

در کنار بازار باز، بانک مرکزی در بازار شبانه اقدام به مدیریت نقدینگی بانک ها می کند. جنس عملیات در این بازار کوتاه مدت تر است به این معنا که بانک ها باید بده بستان میان خود و بانک مرکزی را در دامنه زمانی کوتاه تری انجام دهند.

در این بازار بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کرده که این بده بستان در دامنه نرخ سود 14 تا 22 درصدی قرار دارد.

در این میان آنچه بانک مرکزی در بانک های دارای کسری تزریق می کند همان اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی بوده که نرخ سود آن برابربا 22 درصد قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد در هفته اخیر هیچ بانکی از بانک مرکزی اعتبارات دریافت نکرده و تزریق بانک مرکزی در این معاملات برابر با صفر بوده است.

بازار باز