به گزارش اکوایران، بانک مرکزی خبر از اتفاقات مهمی در هفته های اخیر داده است. مهم ترین رسالت این نهاد تنظیم وضعیت بانکی و بهبود شرایط مالی در این نهادها است. در همین رابطه تمام سیاست‌های کلان به نوعی با این هدف تنظیم شده و می تواند موجب تعیین بهینه نرخ بهره بین بانکی و در ادامه تغییر در روند نرخ تورم شود.

در همین رابطه بانک مرکزی در سال های اخیر بازار باز را راه اندازی کرده تا به نوعی بتواند وضعیت بانک ها را مدیریت کرده و از بده بستان تورم زا در این بازارها جلوگیری بیشتری کند. با این حال در هفته اخیر تزریق نقدینگی در بازار باز از مرز 100 همت عبور کرد.

بازار باز

رکوردزنی تزریق پول در بازار باز

در هفته سوم آذر ماه در بازار باز، خرید اوراق از بانک ها بوسیله بانک مرکزی، مسیری صعودی داشته و به سطح بالایی رسیده است. این عمل به معنای تزریق پول در نظام بانکی است که در دو هفته اخیر به شکل متفاوت‌تری برگزار شده است.

در هفته گذشته بانک مرکزی برای نخستین بار در سال جاری به برگزاری موردی بازار باز پرداخته و درنهایت تزریق پول در این بازار را در دو مرحله انجام داده است. این عمل در هفته گذشته مجموعا به تزریق 92 هزار و 40 میلیارد تومان پول منجر شد.

سنتی که در هفته پیش آغاز شده به سومین هفته آذرهم منتقل شده و تزریق پول در این بازار را جهش قابل توجهی داده است.

طبق آمارها و داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 21 و 22 آذرماه به ترتیب در حدود 96 هزار و 400 میلیارد تومان و 5 هزار و 130 میلیارد تومان به صورت متوالی و پشت‌سر هم در بازار باز تزریق شده است.

عملیاتی که می تواند در نتیجه دو اتفاق هم زمان رخ داده باشد بالا رفتن تقاضای نقدینگی در بانک ها از یک سو و موافقت بانک مرکزی با تزریق بالاتر در بازار باز از سوی دیگر.

این بده بستان در معاملات میان مدت بانک ها و بانک مرکزی همراه با نرخ سودی است که در این هفته ها تغییر قابل توجهی پیدا کرده است.

کاهش نرخ سود بازار باز پس از چند مرحله

در نهایت در بازار باز که همواره نرخ سود در آن در مرز 21 درصد قرار داشت تحول مهمی رخ داده و نرخ سود در این بازار پایین آمد.

طبق آمارهایی که بانک مرکزی از بازار باز به صورت هفتگی منتشر می کرد تاکنون نرخ سود در بازار باز از ابتدای مرداد ماه تاکنون برابر با 21 درصد بوده و برای 15 هفته متوالی در این مرز ثابت قرار داشته است.

این در حالی است که در عملیات موردی بازاز باز در مرحله چهلم این بازار نرخ سود یک باره تنزلی قابل توجه پیدا کرده و سرانجام از مرز 21 درصد پایین تر آمد.

این رقم در تابلوی آماری منتهی به 22 آذرماه برابر با 20.8 درصد رقم خورد.

بازار باز