به گزارش اکو ایران، روند نرخ بهره بین بانکی در کشور مسیر ثابت خود را ادامه داده است.  بانک مرکزی به طور کلی در دو بازار می تواند بدهی بانک ها را بهبود داده و در نهایت نرخ بهره بین بانکی را تنظیم کند. این بازار ها عبارتند از بازار باز  و بازار شبانه.

نرخ بهره بین بانکی به صورت هفتگی از بده بستان میان بانک ها با یکدیگر به دست آمده که روند هفتگی آن می توند بیانگر یک شاخص مهم در اقتصاد کشور باشد.

رکوردزنی در تزریق  پولی بازار بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در ایران برابر با 21.05 درصد به ثبت رسیده است. این بیشترین نرخ بهره بین بانکی در کشور بوده که در ماه های اخیر رقم خورده است.  اما تنها 0.01 واحد درصد از هفته پیش بالاتر آمده است.

به طور کلی تزریق نقدینگی در بازارهای بین بانکی نشان می دهد در بازار باز بسط پول به رکورد بالایی دست پیدا کرده است. به عنوان مثال در هفته اول بهمن ماه تزریق پول در بازار باز برابر با 110 هزار میلیارد تومان بوده که حجمی بی سابقه در بازار باز به شمار می آید.

این در حالی است که در هفته های اخیر، نرخ سود بازار باز همچنان در مرز 21 درصد ثابت مانده است.

ثبات نرخ سود این بازار به نوعی بر نرخ بهره بین بانکی نیز اثرگذار بوده است.

رشد حجم معاملات در بازار شبانه

در معاملات بازار شبانه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته گذشته حدودا 6 هزار و 250 میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده است.

این در حالی است که رقم تزریق پول در این بازار در هفته قبل آن برابر با صفر بوده است. در بازار شبانه بانک های دارای مازاد منابع هستند به بانک های دارای کسری تزریق پول کرده و به نوعی سعی در بهبود نقدینگی بانک ها دارند.

در همین رابطه نرخ سود در این بازار در بازه  14 تا 22 درصد قرار داشته که آن را بانک مرکزی تعیین می کند. در هفته اخیر نرخ سود موزون از بده بستان بانک ها با یکدیگر برابر با 21.05 به دست آمده که تفاوت چندانی را با هفته های قبل نداشته است.

تحلیلگران این اتفاق را در راستای تداوم سیاست های ثبات دستوری نرخ بهره بیین بانکی دانسته و معتقدند در شرایطی که تزریق پول در بانک ها بالا رفته و نهادهای مالی در شرایط کسری هستند نرخ سود دستوری می تواند تبعات تورمی را در کشور به همراه داشته باشد.

نرخ سود