به گزارش اکو ایران، ثبات شاخص کلیدی اقتصاد به هفته سوم خود در پاییز رسید. وضعیت ثابت نرخ بهره بین بانکی می تواند از نگاه برخی تحلیلگران نشان از وضعیت ثابت تورم در مقطع یک ماه اخیر باشد. 

در هر صورت وضعیت بازاراهای بین بانکی که حدو حدود سیاست های بانک مرکزی را هر هفته تعیین می کند در هفته های اخیر راکد و بی تلاطم بوده است.

طمأنینه آماری بانک مرکزی در بازار بین بانکی

در هفته سوم مهر ماه نرخ سود بین بانکی طبق اعلام بانک مرکزی برابر با 20.89 درصد اعلام شده و تنها 0.01 واحد درصد از هفته قبل خود بالاتر آمده است.

شاخص کلیدی اقتصاد که در هفته های متوالی ثابت مانده و تغییر قابل توجهی را ثبت نکرده اکنون برای پنجمین هفته متوالی  در حوالی 20.9 درصد رقم خورده است.

این متغیر در بازار بین بانکی به صورت هفتگی کشف شده و حاصل نرخ سودبده بستان بانک های دارای مازاد با بانک های دارای کسری است. بانک مرکزی ضمن تعیین دامنه نرخ سود در این بازار، اعتبارات قاعده مند را نیز با نرخ سود سقف خود یعنی 22 درصد در بازار تزریق می کند. 

شاخصی که در هفته اخیر تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشته و در مرز 4 هزار و 120 میلیارد تومان در عملیات منتهی به 18 مهر ماه قرار گرفته است. ضمن این روند بی تلاطم در بازار شبانه آمار بازار باز نیز در این هفته ها نشان از ثبات حرکت بانک مرکزی داشته و در نهایت نرخ بهره بین بانکی را در این هفته به ارمغان آورده است.

بسط پول در بازار باز همچنان در مرز 70 همت بوده و نرخ سود بازار باز از 21 درصد جدا نشده است. برخی معتقدند علت این اتفاق می تواند تمرکز بانک مرکزی بر نرخ بهره بین بانکی 21 درصدی و سعی این نهاد در ایجاد ثبات این شاخص کلیدی اقتصاد باشد.

نرخ سود