به گزارش اکو ایران، دولت در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی با فروش اوراق به مشتریان می تواند کسری بودجه خود را تامین کند. در این معاملات دولت اوراق بدهی دولتی را به مشتریان عرضه می کند و متقاضیان نیز با توجه به نرخ سود و نیاز خود در خرید اوراق مشارکت می کنند. 

به طور کلی دو دسته اصلی در این مشتریان دیده می شود. بازار پول و بازار سرمایه. در این میان صندوق بازنشستگی نیز با خرید اوراق بدهی از دولت می تواند در تامین کسری بودجه از این مسیر دخیل باشد. داده های ثبت شده در این بازار  نشان می دهد سهم صندوق از این بازار به حداقل خود رسیده است.

صندوق بازنشتگی

سهم صندوق بازنشستگی از خرید اوراق صفر شد

به طور کلی تا هفته نخست بهمن ماه در سال جاری تقریبا 67 همت اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه دولتی فروخته شده و در آمد دولت از این مسیر در این کانال قرار داشته است.

بررسی عملکرد مشتریان در این بازار نشان می دهد در ماه های اخیر که از خرداد ماه تاکنون تداوم داشته، در مجموع 32 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق از سوی نهاد های مالی خریداری شده است که تقریبا 48 درصد از کل اوراق بدهی فروخته شده بوده است. به عبارتی این بیشترین سهم مشارکت خرید اوراق در این بازار بوده است.

در رده بعدی نیز بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی بوده که سهمشان تقریبا برابر با 47 درصد رقم خورده است.

سومین مشتری مهم در این بازار بیمه ها و صندوق های بازنشستگی بوده اند که تا پایان آبان ماه 3 هزار و 277 میلیارد تومان اوراق از سوی صندوق خریداری شده است. این رقم تقریبا 5 درصد کل درآمد دولت از این مسیر بوده است.

در آذر ماه و دی ماه امسال اما این صندوق هیچ خریدی از دولت نداشته و سهم مشارکتشان در این بازار برابر با صفر بوده است. موضوعی که می تواند درنتیجه نرخ پایین سود در مقابل انتظارات بیمه ها و صندوق های بازنشستکی بوده یا کسری دارایی های این بخش باشد.

صندوق بازنشتگی