به گزارش اکوایران، روند خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه مسیر پر نوسانی را در ماه های اخیر سپری کرده است. در این بازار اوراق فروخته شده به نوعی درآمدهای دولت به شمار می رود و از این حیث سمتی غیر تورمی را دارد. چرا که از این مسیر عموما پولی چاپ نمی شود و استقراض دولت از بانک مرکزی صورت نمی گیرد.

در همین رابطه اما داده های بازار اولیه در این مقطع نشان می دهد خرید اوراق بدهی دولتی در بازار افتی قابل ملاحظه داشته اما نرخ سود در بازار به رکورد خود رسیده است. 

افت خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته سی ونهم حراج اوراق بدهی دولتی مجموعا 2 میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته شد. در این بازار دو دسته مشتری عمدتا خریدار اوراق از دولت هستند. بانک ها و بورسی ها.

در این هفته اما بورسی ها تنها خریداران اوراق بوده و بانک ها در این بازار مشارکتی نداشته اند. در مجموع آمارهای وزارت اقتصاد و دارایی و داده های بانک مرکزی نشان می دهد از ابتدای آذر ماه تا کنون 11 مرحله فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه برابر با صفر بوده است. پس از آن در مرحله سی و هشتم این بازار 2 هزار میلیارد تومان اوراق از طریق پذیره نویسی از سوی بورسی ها خریداری شد. در هفته بعد اما باز هم میزان مشارکت در بازار به یک هزارم هفته قبل رسیده و برابر با 2 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در سال جاری تا آخر بهمن ماه، مجموعا 46 هزار و 308 میلیارد تومان اوراق در بورس فروخته شده است. این در حالی است که میزان مشارکت بانک ها در بازار برابر با 23 هزار و 160 میلیارد تومان تا آخر بهمن ماه امسال به ثبت رسیده است. در نهایت افت هفتگی فروش اوراق بدهی در شرایطی ثبت شده که نرخ سود در بازار اولیه رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

نرخ سود

رکوردزنی در نرخ سود اوراق بدهی دولتی

اوراق عرضده شده در بازار اولیه اوراق بدهی در این مقطع غالبا اراد 120 و اراد 122 بوده است. اوراقی که بیشتر مورد تمایل بورسی ها دراین بازار بوده اراد 120 بوده که نرخ سود آن برابر با 23.95 درصد بوده است.

داده های آماری بازار اولیه نشان می دهد در این مقطع این بیشترین میزان نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی بوده که در سال های اخیر بوده است.