به گزارش اکوایران، سهم عملیات بازار باز از پایه پولی در حال کمتر شدن است. در این بازار بانک ها با سررسید یک هفته ای از بانک مرکزی پول قرض می کنند. هر استقراض با وثیقه اوراق انجام می شود و نرخ سود آن در هر هفته از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. داده های آماری بانک مرکزی در هفته های متوالی نشان از کاهش مانده نقدینگی بانک ها نزد بانک مرکزی داشته است.

افت مانده نقدینگی نزد بانک ها در بازار باز

در عملیات بازار باز بانک ها اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد هم متناسب با صلاحدید خود و وضعیت کسری نقدینگی در بانک ها اقدام به خرید اوراق از بانک ها می کند.. هر خرید اوراق از سوی بانک مرکزی در این بازار مترادف با تزریق پول در بانک ها است. در عوض باید بانک ها دوباره در سررسید یک هفته ای، اوراق خود را با احتساب نرخ سود از بانک مرکزی خریداری کنند. این بسط و جذب نقدینگی در هر هفته اساس بازار باز به شمار می آید.

بنابر این در هر هفته رقمی پول در بازار باز تزریق شده و همزمان بخشی نیز جذب می شود. مجموع تفاضل این دو رقم در هفته های اخیر علامتی از وضعیت مانده نقدینگی نزد بانک ها در بازار باز است. این شاخص که به عبارت دیگرش خالص استقراض بانک ها از بانک مرکزی از طریق عملیات ریپو بوده یکی از شاخص های مهم درپایه پولی شمرده می شود.

بازار باز

درهمین رابطه داده های بازار باز در این خصوص نشان می دهد سهم مانده نقدینگی نزد بانک ها در بازار باز برابر با 56 هزار و 340 میلیارد تومان در هفته منتهی به 23 فروردین ماه امسال به ثبت رسیده است. روند این شاخص که از مهم  ترین داده های آماری ثبت شده در پایه پولی به شمار می آید نشان از مسیر نزولی مانده نقدینگی بانک ها از کانال بازار باز داشته است.

یکی از مهم ترین دلایل کاهش این متغیر، رشد نرخ سود معاملات بازار باز در ادامه افزایش نرخ بهره بین بانکی بود است. این موضوع تزریق پول در بازار باز را با کاهش مواجه کرده که نهایتا منجر به افت روند سهم بازار باز از پایه پولی شد. مقایسه های آماری نشان میدهد این متغیر نسبت به سال قبل حدودا 35.8 درصد کاهش پیدا کرده است.