به گزارش اکوایران، روند نرخ سود در بازارهای مالی هفته پیش دو مسیر متفاوت را ثبت کرده است. در این بازارها که بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی بانک ها و در ادامه تنظیم نرخ سود بین بانکی می پردازد نرخ سود مهم ترین شاخص به شمار می رود. در همین رابطه در هفته گذشته ضمن تزریق بالای پول در بانک ها، اما نرخ سود بازار باز همچنان مسیر ثابت خود را ادامه داد.

روند ثابت نرخ سود بازار باز در هفته اول خرداد ماه

در اولین هفته خرداد ماه سال جاری (هفته منتهی به 8 خرداد ماه ) بانک مرکزی در دو مرحله در بانک ها تزریق نقدینگی انجام داد. در هر دو حراج برگزار شده در این هفته نرخ سود مسیری ثابت داشته و از مرز 23 درصد جدا نشد. این در حالی است که در مجموع این دو حراج حجم تزریق پول در مرز 148 همت قرار داشته و سطح بالایی را ثبت کرده است. در کنار تزریق بالای پول در بانک ها اما نرخ سود بین بانکی در این بازار اندکی افت را در مقایسه با هفته قبل خود رقم زده است. 

روند نزولی در نرخ بهره بین بانکی 

در هفته منتهی به 10 خرداد ماه ، نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.65 درصد بوده و حدودا از هفته قبل خود 0.1 واحد درصد کمتر شده است. این در حالی است که حجم تزریق پول در  بازار شبانه تغییر قابل توجهی را رقم زده است.

در بازار شبانه بانک‌ها می توانند از یکدیگر و همین طور از بانک مرکزی استقراض پول داشته باشند. پی گیری های اکو ایران و داده های آماری بانک مرکزی نشان میدهند در هفته اخیر، تقاضای پول در بانک‌ها به دلیل کمبود منابع در بازار بین بانکی بالا رفته است. این موضوع می توانسته در نهایت اثری افزایشی بر نرخ بهره بین بانکی داشته باشد. به همین علت بانک مرکزی با رشد تزریق پول در بازار باز به نوعی سعی کرده تا از پیشروی نرخ بهره بین بانکی جلوگیری کند. موضوعی که در نهایت با تزریق بالای پول در بازارباز و همین طور افت نرخ بهره بین بانکی همراه بوده است.