به گزارش اکو ایران، نرخ بهره پس از آن که در ابتدای خرداد ماه رکوردهای هفت ساله را ثبت کرد اما در هفته های اخیر جهت نزولی به خود گرفته است. بررسی‌های آماری نشان می دهد در هفته منتهی به نیمه خرداد ماه نرخ بهره بین بانکی در ایران به حداقل خود در یک ماه و نیمه رسیده است.

افت قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر

در هفت روز منتهی به 17 خرداد ماه سال جاری نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.44 درصد بوده و در کمترین میزان خود  از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون قرار کرفته است.

این شاخص حاصل از بده بستان میان بانک ها با یکدیگر بوده و به صورت متوسط هفتگی از سوی بانک مرکزی اعلام می شود. در هفته قبل شاخص کلیدی اقتصاد ایران برابر با 23.65 درصد ثبت شده و اکنون در این مقطع حدودا 0.11 واحد درصد کمتر شده است.

برخی معتقدند علت این کاهش در پول پاشی های بزرگ بانک مرکزی در بازار های بین بانکی است.

نرخ سود

ریشه یابی افت نرخ بهره بین بانکی در بازار بین بانکی

در کنار بازار شبانه، بانک مرکزی می تواند نیاز نقدینگی بانک ها را در معاملات بازار باز نیز مرتفع سازد. در همین رابطه هر هفته با تاریخ سررسید یک هفته ای در بانک ها نقدینگی تزریق می کند تا از این طریق به نوعی هم کسری های بانکی را مدیریت کند هم نرخ بهره بین بانکی را در مسیر هدف خود قرار دهد.

در همین رابطه در حالی که بانک مرکزی به تازگی کوریدور جدیدی را بری نرخ بهره بین بانکی تعریف کرده بود و آن را در دامنه 17 تا 24 درصد تعریف کرد، اما این شاخص مهم اقتصادی ایران در هفته‌های اخیر مسیری صعودی پیدا کرده و به سقف جدید خود نزدیک‌تر شد.

برای مثال در هفته منتهی به پایان اردیبهشت ماه در سال جاری، نرخ بهره بین بانکی به 23.77 درصد رسیده و در یک قدمی کران بالای خود نشست. این روند صعودی در نرخ بهره ناشی از کمبود منابع در بازار بین بانکی است. زمانی که تقاضای پول در بانک ها بالا می روند نرخ بهره نیز که به نوعی قیمت پول محسوب می شود، افزایش پیدا می کند. در همین رابطه، بانک مرکزی در بازار باز تزریق خود را رشد داد تا به نوعی از بالاتر رفتن این نرخ جلوگیری کند. این تزریق در هفته اخیر برابر با 150 هزار میلیارد تومان بوده و در این معاملات رکوردشکنی بی سابقه کرده است.

در این زمینه برخی معتقدند هر چند که این حرکت بانک مرکزی می تواند درراستای کنترل نرخ بهره بین بانکی اقدامی مهم باشد اما می تواند اثر افزایشی تورمی از مسیر بازار باز را به دنبال داشته باشد.