به گزارش اکوایران، در ادبیات اقتصادی عموما نرخ بهره بین بانکی را قیمت پول می دانند. در همین خصوص داه های آماری حاکی از آن است که به نظر، بانک مرکزی قصددارد تا نرخ بهره یین بانکی را از سطوح بی سابقه خود جدا کرده و تقلیل دهد. این در حالی است که مسیر این نرخ در بازار باز همچنان ثابت بوده است.

روند ثابت در نرخ سود بازار باز

در هفته منتهی به 17 خرداد ماه سال جاری نرخ سود در بازار باز برابر با 23 درصد بوده و مسیری ثابت را پشت سر گذاشت. در این بازار بانک ها می توانند نیاز های میان مدت نقدینگی خود را از طریق استقراض از بانک مرکزی برطرف کنند. بانک مرکزی هم با توجه به سیاست های خود در خصوص نرخ بهره و همین طور کسری نقدینگی در بازار بین بانکی می تواند هر میزان که صلاح بداند در بانک ها تزریق نقدینگی انجام دهد. 

در هفته اخیر داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان داد این نهاد حدودا 150 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرده که در عملیات هفتگی بازار باز سابقه نداشته است. این در حالی است که البته نرخ سود بازار باز برابر با 23 درصد بوده وتغییری را ثبت نکرده است. برخی این رکوردزنی در تزریق پول بازار باز را در ادامه کنترل نرخ بهره بانکی می دانند.

نرخ سود

نرخ بهره در حداقل یک ماه و نیم

نرخ بهره بین بانکی در بازار شبانه به صورت میانگین موزون هفتگی به دست می آید. بررسی ها نشان می دهد این شاخص در هفته اخیر برابر با 23.44 درصد بوده و در حداقل خود در بازه یک ماه و نیم قرار گرفته است. این درحالی است که در هفته  های قبل این شاخص به رکورد خود در هفت سال گذشته رسیده بود.

به عقیده برخی کاهش نرخ بهره بین بانکی می تواند نشانی از کاهش تقاضای بانک ها در بازار شبانه باشد.  موضوعی که بانک مرکزی با تزریق بی شمار خود در هفته اخیر به صورت مقطعی پوشش داده است.