به گزارش اکوایران، روند نرخ بهره بین بانکی در ایران از مرز 23.5 درصد بالاتر نرفته و در کانال خود تقریبا ثابت باقی ماند. قیمت پول در ایران را می توان یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی اقتصاد کشور دانست که در هفته های متوالی از سوی بانک مرکزی منتشر می شود. سیاست گذاری های این نهاد در راستای مدیریت و کنترل نرخ تورم در مرز هدف خود عموما از این مسیر عبور می کند.

کانال ثابت نرخ بهره در هفته سوم خرداد

بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال گذشته برای آن که بتواند تورم را بهتر کنترل کند، نرخ سود بازارهای بین بانکی و در ادامه کوریدور نرخ بهره را ارتقا داد. این دامنه که طی آن بانک‌ها می توانند با احتساب سود معین در بازه معین شد از بانک مرکزی از هم دیگر استقراض کنند در بهمن ماه سال گذشته افزایش پیدا کرد. 

نرخ سود

دامنه نرخ سود بین بانکی در مرز 14 تا 22 درصد قرار داشته و با رشد در آن، کوریدور به 17 تا 24 درصد رسید. اتفاقی که نهایتا با بالابردن هزینه استقراض در بانکها موجب کاهش بده بستان مالی میان این نهادها شده تا اثر کاهشی بر تورم بگذارد.

در همین رابطه در حالی که همچنان در هفته های سال جاری حجم استقراض در بانک ها بالا بوده بانک مرکزی سعی کرده تا این نیاز بانک ها را از مسیر بازار باز برطرف کرده و در مقابل اجازه ندهد تا نرخ بهره بین بانکی در کشور بالا برود.

نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر برابر با 23.48 درصد بوده و از هفته قبل خود حدودا 0.04 واحد درصد بالاتر آمده است. این نرخ در هفت روز منتهی به 17 خرداد ماه معادل با 23.44 درصد ثبت شده بود. همزمان با کاهش سرعت رشد در نرخ بهره بین بانکی بانک مرکزی تزریق پول در بازار باز را افزایش داده و در کنار آن از پول پاشی های خود در بازار شبانه کاسته است. اتفاقی که فرضیه سیاست بانک مرکزی برای مهار نرخ بهره بین بانکی به منظور جلوگیری از رشد بیشتر این شاخص در اقتصاد کشور را قوت می دهد.