به گزارش اکوایران، نرخ سود در بازار بین بانکی ثابت مانده است. کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 7 تیر ماه کانال 23.4 درصدی نرخ بهره را تغییر نداده و تقریبا مسیری ثابت را در این مدت پیموده است.

روند ثابت نرخ بهره بین بانکی

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 7 تیر ماه 0.07 واحد درصد کمتر از هفته قبل شده و برابر با 23.41 درصد شده است. بررسیها نشان می دهد نرخ سود بین بانکی از 4 هفته پیش تاکنون در کانال 23.4 درصد قرار داشته و از این مرز جدا نشده است. این نرخ در بازار شبانه از طریق بده بستان بانک ها با یکدیگر به دست می آید. در این معاملات، بانک ها میتوانند نیازهای کوتاه مدت خود را از هم دیگر استقراض کنند. هر چه نیاز بانک ها به نقدینگی بیشتر باشد و از آن سمت عرضه منابع در بازار بین بانکی در سطوح پایین تری قرار بگیرد، نرخ بهره و به عبارت دیگر نرخ سود بین بانکی بالاتر خواهد آمد. به عبارت دیگر بالا تر بودن نرخ سود بین بانکی در اقتصاد نشان می دهد در بازار بین بانکی وضعیت نقدینگی بدتر بوده که می تواند علامتی مهم از اقتصاد کشور باشد.

نرخ سود

در این معاملات بانک مرکزی نیز در نقش تزریق کننده پول به مدیریت کسری بانک ها می پردازد. این نهاد در نرخ سود سقف و متناسب با کسری نقدینگی بانک ها در بازار شبانه پول تزریق می‌کند. در همین رابطه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته گذشته حجم اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

این حجم برابر با 7 هزار میلیارد تومان بوده و از هفته قبل خود حدودا 75 درصد بیشتر شده است. تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه همراه با نرخ سود سقف صورت می گیرد. این رقم معادل با 24 درصد است. به طور کلی دامنه تغییرات نرخ سود بین بانکی از 17 تا 24 درصد بوده که نرخ مووزن آن همان نرخ بهره بین بانکی بوده و در هفته های اخیر در مرز 23.4 درصد ثابت مانده است.

برخی تحلیل‌گران این روند ثابت در نرخ بهره بین بانکی را ناشی از رشد معاملات بازار باز و تزریق بالای بانک مرکزی در بانک ها می دانند. موضوعی که موجب شده تا کمبود منابع در بازار بین بانکی بیشتر از سطوح قبلی خود نشود و در ادامه نرخ بهره بین بانکی ثابت بماند. برخی دیگر اما این وضعیت را ناشی از بدتر نشدن وضعیت منابع بانکی در بازار بین بانکی می دانند که موجب شده تا تقاضای پول در این بازار تغییر قابل توجهی نداشته باشد. با این حال هنوز نرخ سود بین بانکی در مرز بالایی قرار داشته و در یک قدمی سقف خود قرار دارد.