به گزارش اکوایران، شاخص بورس تهران پس از به اتمام رسیدن معاملات روز یکشنبه چهارم دی ماه 1401 در تراز یک میلیون و 563 هزار و 566 واحدی قرار گرفت و به نسبت روز معاملاتی قبل 25 هزار و 563 واحد رشد داشت. روز شنبه نیز شاخص کل، اولین روز معاملاتی دی ماه را با 41 هزار و 802 واحد رشد به پایان رسانده بود.

در معاملات امروز، شرکت های صنعت استخراج کانه های فلزی مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفتند. این صنعت در آبان و آذر ماه اخیر، بازدهی کمتری نسبت به سایر صنایع داشته و می توان بخشی از پتانسیل رشد قیمتی و افزایش تقاضای سهام معدنی ها را از همین عقب ماندگی برداشت کرد. از سمت دیگر، افزایش چشمگیر تقاضای سهام کگل که امروز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشت؛ از افزایش سرمایه پیش روی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نشأت می گیرد.

همچنین تحلیلگران بازار سرمایه پیش بینی می کنند که شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، سرمایه گذاری گل گهر ، فولاد سیرجان و سنگ آهن گهر زمین، 6 همت سود در زمستان 1401 به کگل می رسانند. پیش بینی های مثبت در ارتباط با ارزش بنیادی کگل در حالی باعث صف خرید این نماد شده که صنایع دیگری مانند دارویی ها و غذایی ها با شرایط بنیادی به مراتب بهتری فعالیت می کنند و از سمت دیگر وود مکنزی در روز های اخیر تحلیل خود را در ارتباط با نزول فلزی ها و معدنی ها در سال آینده منتشر کرد.

استخراج کانه فلزی

امروز نماد کگل با صف خرید 17.3 میلیارد تومانی بسته شد و 80 میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشت. نماد کگل با 2 هزار و 527 واحد اثر مثبت بر شاخص کل، بیشترین تأثیر مثبت را بر این شاخص داشت و ششمین نماد پر تراکنش بورس تهران بود. این نماد با 133.7 میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه، امروز در جایگاه چهارم بیشترین ارزش معاملات بورس تهران، پس از نماد های خودرو، خگستر و خساپا قرار گرفت. نماد های و معادن و کچاد نیز از این صنعت امروز به ترتیب با هزار و 371 واحد و 864 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل، رتبه های پنجم و دهم بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بازار را مال خود کردند. در فرابورس نیز نماد کگهر با 66.5 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس، بیشترین اثر مثبت را در بین نماد های فرابورس بر این شاخص داشت و نماد فزر هم با 10 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس ششمین رتبه اثر مثبت را به دست آورد.

اکوایران؛ در گزارش های اخیر خود، به تحلیل بنیادی سهام های معدنی پرداخته است. از طریق لینک‌های زیر می‌توانید تعدادی از آن‌ها را مشاهده کنید.

تحلیل بنیادی سهام کنور / یک پله تا زیان فصلی

تحلیل بنیادی کبافق / سودآوری معادن بافق بر خلاف دیگر معادن

تحلیل بنیادی سهام تاصیکو / بازوی تأمین اجتماعی در میان نمادهای معدنی

تحلیل بنیادی سهام کچاد / بحران فولاد به چادرملو هم سرایت کرد

تحلیل بنیادی سهام کگل / گره کور مشکلات گل گهر