به گزارش اکوایران، سهام شرکت پلیمر آریاساسول در بازار دوم فرابورس ایران با نماد آریا شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت پلیمر آریاساسول در حال حاضر 103 هزار و 273 میلیارد تومان است که یکی از  شرکت‌های بزرگ بورس تهران به شمار می‌رود. شرکت پارس تامین مجد و شرکت پتروشیمی پارس هر کدام به تنهایی بیش از 47 درصد از سهام شرکت پلیمر آریاساسول را تحت تملک دارند. در هفت ماهه امسال نزدیک به 41 درصد فروش آریا در بازارهای داخلی عرضه شده و 59 درصد نیز به صورت صادراتی به فروش رسیده است. پلی اتیلن و اتیلن اصلی‌ترین محصول صادراتی ‌شرکت پلیمر آریاساسول در سال جاری بوده است اما فروش داخلی این مجموعه متنوع‌تر بوده و اتیلن، پلی اتیلن و سی تری پلاس بیشترین سهم را از فروش داخلی آریا داشتند.

پتروشیمی‌های کشور در سال جاری چالش‌های متعددی را بابت تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت خود تجربه کرده‌اند. یکی دیگر از مشکلات مجموعه آریا که موجب کاهش سود‌آوری این مجموعه شده است رشد قیمت اتان بوده که اصلی‌ترین مواد اولیه آریا ساسول به شمار می‌رود.

فروش پلیمر آریاساسول بدون تغییر ماند!

شرکت پلیمر آریاساسول در سال جاری رشد فروش اندکی را پشت سر گذاشته است.  شرکت پلیمر آریاساسول در سال 1400 با 26 هزار و 551 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 2 هزار و 213 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. آریا در سال 1401 بیش از 3 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 27 هزار و 490 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 2 هزار و 291 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۹_۱۷-۰۳-۳۴

بیشترین میزان فروش ماهانه  شرکت پلیمر آریاساسول در سال 1400 به اسفند ماه با 2 هزار و 929 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 3 هزار و 241 میلیارد تومان به اسفند ماه تعلق داشت و خرداد ماه 1401 با 93 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

دستاورد مدیران انقلابی در برج میلاد؛ زیان انباشته نزدیک به شش برابر سرمایه شرکت شد!

شرکت پلیمر آریاساسول در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی مشابه به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 18 هزار و 995 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 16 هزار و 692 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 15 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 2 هزار و 303 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به اردیبهشت ماه با 3 هزار و 121 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهرماه ماه با 30 درصد رشد تعلق گرفته است.

کاهش 25 درصدی سودآوری شرکت پلیمر آریاساسول

شرکت پلیمر آریاساسول در سال‌های قبل با حاشیه سود ناخالص فصلی 45 درصدی و حاشیه سود خالص 45 درصدی سود‌آوری می‌کرد. این مجموعه پتروشیمی معمولاً در فصل زمستان هر سال بالاترین میزان حاشیه سود خالص خود را تجربه می‌کند. با این حال در فصل‌های دو سال اخیر کمترین میزان حاشیه سود خالص آریا 33 درصد و کمترین میزان حاشیه سود ناخالص این شرکت نیز 36 درصد بوده است.

با این وجود تابستان امسال شاهد حاشیه سود خالص 22 درصدی و ناخالص 41 درصدی برای شرکت پلیمر آریاساسول بودیم. آریا در تابستان امسال 25 درصد کمتر از تابستان سال قبل سود خالص ساخت؛ درحالی که فروش عملیاتی این شرکت 12 درصد افزایش یافته است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۹_۱۷-۰۳-۳۳

 

قبض جدید گاز به پتروشیمی‌ها رسید