به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 22 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصابات جدید دولت چهاردهم

امروز -‌22 مرداد- در پی انتصابات جدید رییس جمهور، سید کامل تقوی‌نژاد جایگزین علی‌بهادری جهرمی و به عنوان دبیر هیات دولت منتصب شد.

ابوالقاسم کریمی هم با حکم محمدجعفر قائم پناه، معاون اجرایی رییس جمهوری، به عنوان معاون مالی و اداری نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. کریمی در سال 1400 نیز با حکم صولت مرتضوی، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، برای همین منسب انتخاب شده بود.

مسعود پزشکیان همچنین، حاجی‌میرزایی -رییس دفتر فعلی خود را با حفظ سمت- به‌عنوان ریاست هیات نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت منصوب کرد.

خبر مرتبط
انتصابات جدید در دولت چهاردهم/ سخنگوی جدید دولت کیست؟

سید کامل تقوی‌نژاد امروز جایگزین علی بهادری‌جهرمی و به عنوان دبیر هیات دولت معرفی شد.

تماس تلفنی پزشکیان با صدراعظم آلمان

مسعود پزشکیان در تماس تلفنی با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان با تاکید بر ضرورت رفع موانع ارتقای روابط ایران و کشورهای اروپایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط با همه کشورهای اروپایی از جمله آلمان بر پایه دوستی، اعتمادسازی مشترک و احترام متقابل است.

واکنش‌ها به استعفای ظریف از دولت

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رییس جمهور، آخر شب دیشب متنی را در فضای مجازی منتشر کرد که حکایت از خداحافظی او از دولت پزشکیان داشت.

ظریف امروز در توضیح پیام دیشب خودش نوشت: پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است.

او همچنین توضیحاتی نیز درباره منع قانونی همکاری خود با دولت پزشکیان داد. توضیحاتی که از یک طرف از فشارها برای کنار گذاشتن او می‌گفت و از طرف دیگر ادعای منع قانونی فعالیت خود در سمت‌‌های حساس را رد می‌کرد (متن کامل در عکس پایین).

photo_2024-08-12_18-48-08

در واکنش به متن شب گشته ظریف، آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات طی توئیتی از ظریف خواست که دولت چهاردهم را رها نکند و نوشت: زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیار به خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید.

photo_5895359925847179531_y

محمدعلی ابطحی، رییس دفتر دولت اصلاحات نیز در این زمینه نوشت: آقای ⁧ظریف⁩ عزیز، خیلی برای ایران زحمت کشیدی ‌اما همچنان زود رنج مانده‌‌ای. کاش در سیاست داخلی هم مثل سیاست خارجی برای منافع مردم بجنگی. بیشترین موفقیت مخالفان شما در پاسخهای شما به هر رطب و یابسی است که می‌بافند. از آقای ⁧پزشکیان⁩ هم توقع می‌رود به هر شکلی نگذارد فداکاران قبل از پیروزی‌اش از دورش پراکنده شوند. ظریف قوی‌ترین پشتوانه دولت است.

234488_664

خبر مرتبط
جدایی ظریف از دولت پزشکیان

در برنامه امروز کیوسک، دوشنبه 22 مرداد، مهم‌ترین عناوین خبری و تیتر یک روزنامه‌های صبح تهران را بررسی کردیم.

ادامه واکنش‌ها به لیست وزرای پیشنهادی پزشکیان

شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف با انتقاد از کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آقای دکتر پزشکیان، خواندیم «بمان و پس بگیر». اکنون نوبت شماست که «پس بگیرید». فهرست پیشنهادی خود را که باعث ناامیدی بخش مهمی از مردم، به خصوص جوانان و جامعه‌ی دانشگاهی کشور شده پس بگیرید. نامزدهایی معرفی کنید که نشانه‌ی یک تغییر شجاعانه و رو به جلو باشند. امید مردم را پس بگیرید.

photo_2024-08-12_18-42-02

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در واکنش به انتقادات از کابینه پیشنهادی پزشکیان در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «بعد از این همه تجربه‌های رنگارنگ، آیا اصلاح‌طلبان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که اگر ارکان اصلی قدرت نخواهند تغییر و تحول و اصلاحی در رویه‌های جاری رخ دهد، از قوی‌ترین کابینه‌ها هم کاری ساخته نیست و اگر بخواهند،  همین کابینه‌های متوسط و ضعیف هم می‌توانند کار را از پیش ببرند؟ پس این مقدار حساسیت بر سر ترکیب کابینه که انتظار بالایی هم از آن نمی‌رفت، برای چیست؟»

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و فعال اجتماعی با اشاره به موج انتقادات از کابینه پزشکیان یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت. او در یادداشتش با مخاطب قرار دادن کنشگران سیاسی جمعی و فردی وابسته به جبهه اصلاحات اظهار کرد: «جبهه اصلاحات تجربه سال‌‌های ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۳ را دارند و با محدودیت‌های سیاست و انتخاب وزرا در ایران –نه سوئیس- آشنا هستند. خودشان هم می‌دانند که غیر از مسعود پزشکیان کسی از دریچه تنگ استصواب رد نمی‌شده، و اگر هم رد می‌شدند کابینه‌ای کم‌وبیش در همین اندازه ارائه می‌کردند.» درون مایه اصلی یادداشت او را می‌توان در این جمله یافت: «هنوز نه وزیری به دار است و نه سیاستی به بار، چنان ژست فرار و پشیمانی گرفته‌اند که انگار از سوئیس به سودای بهشت وارد سیاست ایران شده‌اند و یکباره با جهنم صحرای آفریقا مواجه شده‌اند. این‌جا ایران است و صدای سیاست را از یک نظم دسترسی محدود درگیر صلح مسلح در درون و بیرون مرزها می‌شنوید.»

خبر مرتبط
واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی پزشکیان: حامیان پزشکیان ناامید شدند؟ ظریف خداحافظی کرد؟

اکوایران: امروز -21 مرداد- دولت لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارسال کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی پزشکیان، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی به راه افتاد. اما انچه انتظار نمی‌رفت واکنش ظریف بود.

حضور وزرای پیشنهادی دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

امروز -22 مرداد- بیشتر وزرای پیشنهادی پزشکیان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یافتند و به ارائه برنامه‌های خود برای تصدی‌ وزارت‌خانه مدنظر و پاسخ به سوالات نمایندگان پرداختند.

کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی میزبان عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری و عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع  بود.

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت نیز در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یافتند.

همچنین علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و احمد میدری وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در کمیسیون آموزش مجلس حضور پیدا کردند.

عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهاد نیرو، سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی وزارت دفاع، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت نیز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شدند.

غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاوری نیز به‌همراه وزرای پیشنهادی دفاع، میراث فرهنگی و راه در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست نیز حاضر شدند.

احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، عباس صالحی وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد و وزیر پیشنهادی دادگستری نیز در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رفتند.

کمیسیون عمران مجلس نیز میزبان اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و وزیر دادگستری بود.

خبر مرتبط
پزشکیان وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد/ ظریف استعفا داد؟

اکوایران: امروز لیست اعضای کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس تقدیم شد و فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خودش قرار داد. بحث درباره لیست داغ بود تا ظریف با پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد زلزله‌ای در فضای رسانه‌ای به‌پا کرد. محمدرضا عارف در حکمی رییس دفتر خود را منصوب کرد. وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز از تبرئه آن‌ها از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا» و البته محکومیت‌شان در اتهامات دیگر خبر دادند. سردار رادان نیز نسبت به فیلمی که اخیرا از برخورد گشت حجاب با دختران نوجوان منتشر شده بود، واکنش نشان داد. در بسته خبری یک‌شنبه 21 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی روز انداخته‌ایم.

سخنگوی هیئت‌رئیسۀ مجلس نیز امروز گفت رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی شنبه به مجلس می‌آید.

ادعای یک سایت خبری: عارف و قائم پناه عوامل کناره‌گیری ظریف

یک روز پس از خبر استعفای تلویحی ظریف از دولت، سایت خبری «انتخاب» عوامل اصلی این استعفا و فشار به ظریف را عارف، معاون اول و قائم‌پناه، معاون اجرایی ریاست جمهوری معرفی کرد.

«انتخاب» در این خصوص نوشت: «برخی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند عارف و قائم پناه عامل حذف ظریف هستند. بنابراساس این روایت‌ها، عارف و قائم پناه ابتدا جهرمی را وتو کردند و نگذاشتند علی رغم موافقت اولیه پزشکیان، در دولت معاون اجرایی شود. طبق همین روایت، عارف و قائم پناه جدا از وتوی وزرای پیشنهادی متخصص، کابینه‌ای را چیدند که با مخالفت تمام عیار ظریف و افکار عمومی روبرو شد.»

عارف: بانوان نیاز به تبعیض ندارند/ جوانگرایی با جوان‌سوزی متفاوت است

محمد رضا عارف عصر امروز در نشست تکریم و معارفه معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خانم‌ها نیازی به تبعیض ندارند، گفت: به دنبال شرایطی هستیم که هیچ تبعیضی بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها نباشد. او تاکید کرد که ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یک اصل است.

او با بیان اینکه این روزها به منش ارزشمند دکتر پزشکیان بی‌انصافی می‌شود، تاکید کرد: جوانگرایی با جوان‌سوزی متفاوت است. می‌شود جوانی را در یک مسئولیت گذاشت و بعد از دو ماه پرونده‌اش برای همیشه بسته شود. افراد با پتانسیل زیادی را به اشتباه در جایی گذاشتیم که آمادگی نداشتند چون توانمندسازی نکردیم و لذا امروز مسئولان را بین افراد خاصی پیدا می‌کنیم.

معارفه ریاست جدید بنیاد شهید

محمدرضا عارف همچنین در عصر امروز آیین تکریم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رییس پیشین و معارفه سعید اوحدی رییس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز به جا آورد

«راهبرد انتخاب وزرا توجه به تفکر سیاسی نیست»

پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ صبح امروز برگزار شد و در آن رویکردها و سیاست‌های کلان تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و همچنین طرح ضربتی افزایش تولید نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران تصویب شد.

معاون اول رییس جمهور در این جلسه با اشاره به اهمیت سازمان برنامه و بودجه و تاکید بر ارتقا جایگاه این سازمان در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: این سازمان نقشی مهم و اساسی در ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در جهت‌دهی و برنامه‌ریزی منابع مالی موردنیاز طرح‌های بزرگ زیرساختی و عمرانی در کشور دارد.

او همچنین درخصوص انتخاب افراد دولت چهادهم عنوان کرد: راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و مطالبات مردم و وعده‌های داده شده توسط رییس‌جمهور و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.

فراخوان طالبان به افغانی‌های مهاجر: به افغانستان برگردید

گروه طالبان از مهاجران افغان ساکن در کشورها خواسته که به کشور خود بازگردند چرا که امکانات لازم برای آنها در افغانستان فراهم شده است.

مولوی محمود الحق احدی از مسئولین وزارت مهاجرین طالبان اظهار کرد: با همکاری موسسات همکار کمک نقدی، خوراکی و غیرخوراکی برای مهاجران افغان فراهم شده است. برای آنان در کمپ‌های موقت تمامی امکانات زندگی از قبیل کلینیک، مسجد، سیم کارت‌های رایگان، غذا، آب آشامیدنی و ضروریات اولیه فراهم شده است. به منظور استقبال نیز مراکز استقبال و پذیرایی در ولایات ننگرهار، نیمروز، قندهار و هرات فعال است.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان مدعی است که طی یک سال اخیر یک میلیون و ۷۹۹ هزار و ۶۰۳ تن از ایران، پاکستان و کشورهای دیگر به افغانستان برگشته‌اند.

خبر مرتبط
فرمانده مرزبانی فراجا: مهاجران غیرمجاز تا پایان سال از کشور خارج شوند

اکوایران: به گفته احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی مرزبانی فراجا، اتباع بیگانه غیرمجاز باید تا پایان سال از کشور خارج شوند.