به گزارش اکو ایران، روند فروش اوراق بدهی دولتی در هفتمین هفته برگزاری آن در سال جاری صعودی بوده و به 3 هزار و 246 میلیارد تومان رسید. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود فروخته و سعی می کندتا از این طریق بتواند بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

بازاری که برخی از کارشناسان آن را برای جلوگیری از رشد تورم حیاتی می دانند و معتقدند با توجه به عدم چاپ پول و برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی پایه پولی رشد کمتری داشته و از تورم زایی بیشتر، ممانعت می شود.

رشد معاملات در بازار اولیه اوراق بدهی

در هفته منتهی به 15 تیر ماه پایگاه رسانه ای وزارت امور اقتصاد ودارایی خبر داد دولت توانسته 3 هزار و 246 میلیارد تومان اوراق از بانک ها و بورسی ها خریداری کند. مشتریانی که با خرید اوراق از دولت به شکلی در تامین کسری بودجه سهیم می شوند.

مقایسه های آماری نشان می دهد پس از آن که حجم فروش اوراق در هفته های متوالی روندی کاهشی را ثبت کرده بود در تابستان امسال دوباره صعودی شده و رشد 13 درصدی را در دومین هفته خود رقم زده است. یکی از دلایلی که منجر به رشد این معاملات شده را می توان به افزایش نرخ سود اوراق مرتبط دانست.

رشد نرخ سود اوراق در بازار اولیه 

به طورکلی دو دسته اوراق در مرحله هفتم بازار اولیه تزریق شده است. اراد 106 و اراد 107.

در هفته های متوالی نرخ سود اراد 107 برابر با 22 درصد بوده و تغییری نداشته است. این در حالی است که این نرخ در اراد 106 رشدی جزئی را ثبت کرده است. متغیری در هفته های متوالی در سقف 21.5 درصد ثبت شده بود اکنون در مرحله هفتم این بازار با 0.03 واحد درصد افزایش به 21.53 درصد رسیده است.

همین موضوع موجب شد تا بانک ها هزار و 178 میلیارد تومان از این اوراق را در بازار اولیه خریداری کرده و مابقی را نهادهای تامین سرمایه ای تقبل کنند.

 

اوراق بدهی دولتی