به گزارش اکوایران، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد تا درباره صلح در اوکراین گفت و گو کند، دیداری که اعتراض رهبران اتحادیه اروپا نسبت به مماشات با پوتین را در پی داشت.

به گزارش رویترز، مجارستان روز دوشنبه ریاست دوره‌ای شش ماهه این اتحادیه را بر عهده گرفت. پنج روز بعد، اوربان به دیدار ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کیف رفت و ائتلاف «میهن‌پرستان برای اروپا» را با دیگر ملی گرایان راستگرا تشکیل داد.

اکنون، او تصمیم گرفته است برای «مأموریت صلح» به مسکو برود، چند روز قبل از نشست سران ناتو که به کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین در برابر آنچه که ائتلاف دفاعی غرب آن را «جنگ تجاوزکارانه» روسیه می‌خواند، بررسی می‌کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که تنها اتحاد و عزم راسخ در 27 کشور اتحادیه اروپا راه را برای صلح عادلانه و پایدار در اوکراین هموار می‌‌‌‌‌کند.

او در ایکس گفت: «مماشات، پوتین را متوقف نخواهد کرد.»

پوتین که از اوربان در کرملین پذیرایی کرد، به او گفت که آماده است درباره جزئیات پیشنهادهای صلح برای پایان دادن به جنگ دو و نیم ساله گفتگو کند.

پوتین ماه گذشته گفت که روسیه به جنگ در اوکراین که مسکو آن را عملیات نظامی ویژه می‌خواند، پایان می‌دهد، تنها در صورتی که کیف موافقت کند که جاه‌طلبی‌های خود در ناتو را کنار بگذارد و کل چهار استان مورد ادعای مسکو را تحویل دهد.

بدبینی نسبت به انگیزه‌‌‌های مجارستان

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که در تصمیم اوربان برای دیدار با پوتین در مسکو، ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا - که تا 31 دسامبر ادامه خواهد داشت - عملاً قبل از شروع واقعی پایان یافته است.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، گفت: «متاسفانه بدبینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجه بود. همه چیز در راستای ارتقای منافع بوداپست است.»

گیتاناس ناوسدا، رئیس جمهور لیتوانی، اوربان را به تضعیف ریاست اتحادیه اروپا متهم کرد. او در ایکس  نوشت: «اگر واقعا به دنبال صلح هستید، با یک دیکتاتور خونخوار دست نمی‌دهید، تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین به کار می‌گیرید.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اوربان در مسکو «به هیچ شکلی نماینده اتحادیه اروپا نیست» و پتری اورپو، نخست وزیر فنلاند، گفت که این سفر منافع اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

پاول هاولیچک، پژوهشگر انجمن امور بین‌‌‌الملل، گفت که دیدار اوربان سوء‌استفاده از خلاء قدرت در بروکسل و تضعیف خطرناک موقعیت مشترک اروپا بود.

اوربان، منتقد کمک‌های نظامی غرب به اوکراین که گرم‌ترین روابط را در میان رهبران اتحادیه اروپا با پوتین دارد، گفت که او می‌داند که او هیچ مأموریتی از سوی اتحادیه اروپا برای این سفر ندارد، اما صلح نمی‌تواند «از روی صندلی راحتی در بروکسل» برقرار شود.

او در ایکس نوشت: «ما نمی‌توانیم بنشینیم و منتظر بمانیم تا جنگ به طور معجزه‌‌‌‌آسایی پایان یابد.»

نقش ریاست اتحادیه اروپا ریاست جلسات کشورهای عضو، دستیابی به اجماع و میانجی‌گری توافق‌نامه‌های قانونی با پارلمان اروپا است.

در زمان گذار، در حالی که کمیسیون جدید اروپا در نوامبر آغاز به کار کرد، تحلیلگران گفتند که اقدامات بوداپست در خط مقدم سیاست‌‌‌گذاری اتحادیه اروپا احتمالاً محدود خواهد شد.

زولتان کواچ، سخنگوی اوربان، روز پنجشنبه، پیش از انتشار گزارش‌هایی درباره سفر مسکو، گفت: «ما قصد داریم اثری از خود به جای بگذاریم. نخست‌‌‌‌‌‌‌وزیر قرار است از ریاست در مسیری سیاسی استفاده کند.»