به گزارش اکوایران، ایران و اسرائیل برای سال‌ها از رویارویی مستقیم اجتناب کردi و درگیر یک جنگ در سایه بودند. اما پس از تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان در این هفته و رگبار موشک بالستیک ایران به اسرائیل که دومین حمله در کمتر از شش ماه گذشته بود، اکنون دو طرف به درگیری آشکار نزدیک‌تر شده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، اکنون اسرائیل مدعی آماده شدن برای حمله مستقیم به ایران، به شیوه‌ای شدیدتر و علنی‌تر از قبل است. ایران تعدادی هدف حساس دارد از جمله سایت‌های تولید نفت، پایگاه‌های نظامی و سایت‌های هسته‌ای است.

نینورک‌تایمز مروری داشته بر این که حمله اسرائیل چگونه ممکن است باشد.

تاسیسات نفت و گاز

ایران اسرائیل 3

پالایشگاه‌ها، بنادر، کارخانه‌های فرآوری، انبارها/ خطوط لوله. منبع: پایگاه داده جهانی نفت و گاز

تاسیسات نفت و گاز ایران بیشتر در غرب کشور و نزدیک به عراق، کویت و عربستان سعودی قرار دارند. تعداد قابل توجهی از این تأسیسات در سواحل ایران در خلیج فارس یا در جزایر آن قرار دارند، مانند پایانه اصلی صادرات نفت در جزیره خارک.

آسیب رساندن به تاسیسات نفتی می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند و بازارهای جهانی نفت را یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده مختل کند. ایران حدود سه میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که حدود 3 درصد از عرضه جهانی است. بزرگترین مشتری آن چین است. تحریم‌ها اهمیت نفت ایران را برای بازار جهانی کاهش داده، اما با این وجود یک حمله می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

جو بایدن روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا از حمله اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی ایران حمایت می‌کند، گفت که این احتمال در حال «مذاکره» است - اظهاراتی هماهنگ نشده که باعث افزایش قیمت نفت شد. نفت خام برنت، شاخص بین المللی، بیش از 8 درصد افزایش هفتگی داشت که بیشترین افزایش در دو سال اخیر است.

تاسیسات هسته‌ای

ایران اسرائیل 2

تاسیسات هسته‌ای ایران. منبع: ابتکار تهدید هسته‌ای

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند. اما مقامات اسرائیلی گفته‌اند که هیچ برنامه فوری برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران - از جمله کارخانه‌های تولید و غنی‌سازی اورانیوم، معادن اورانیوم و راکتورهای تحقیقاتی - در تلافی رگبار موشکی اخیر ندارند.

هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای، که بسیاری از آن‌ها در اعماق زمین هستند، بدون کمک ایالات متحده دشوار خواهد بود. بایدن روز چهارشنبه گفت که از حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد.

حمله دوربرد

ایران اسرائیل

فواصل از مرکز تل آویو محاسبه شده است

اگر اسرائیل بخواهد از نیروی هوایی خود برای تلافی استفاده کند، هواپیماهایش باید مسافت‌های طولانی را طی کنند. اما اخیرا نشان داده است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

در حملات هفته گذشته علیه حوثی‌ها در یمن، نیروهای اسرائیلی برای حمله به نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های کشتیرانی بیش از 1500 کیلومتر را طی کردند. در این حمله از هواپیماهای شناسایی و ده‌ها هواپیمای جنگنده استفاده شد که باید در میانه پرواز سوخت‌گیری می‌کردند.

حمله هوایی به ایران مستلزم طی کردن فواصل مشابه است، اما بسیار خطرناک‌تر است. ایران از دفاع هوایی به مراتب قوی‌تری نسبت به لبنان و یمن برخوردار است.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده در واشنگتن، اسرائیل گزینه‌های دیگری نیز دارد: موشک‌های بالستیک میان‌برد جریکو ۲ که می‌توانند حدود 3000 کیلومتر پرواز کنند، و موشک‌های بالستیک میان‌برد جریکو ۳ که می‌توانند به اهدافی در بیش از 6000 کیلومتری برسند.

واکنش تهران

در این میان مقامات ایران هم به صراحت اظهار داشته‌اند در صورت اقدام احتمالی اسرائیلی، نسبت به واکنش به آن تردیدی نخواهند کرد. لئون پانتا، وزیر اسبق دفاع ایالات متحده و رئیس سابق سازمان سی‌آی‌اِی هم درباره وضعیت کنونی و تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل گفته که جنگ خاورمیانه در نقطه‌ای حیاتی قرار دارد و اقدام‌های آینده مشخص خواهد کرد که آیا «جنگ تمام‌عیار» قریب‌الوقوع است یا خیر. پانتا گفت: «در حال حاضر صحبت‌های سختی از همه طرف‌ها وجود خواهد داشت، اما نتیجه نهایی به آنچه در میدان نظامی اتفاق می‌افتد بستگی دارد و اینکه آیا اسرائیل می‌تواند پاسخ خود را محدود کند یا اینکه پاسخ کامل خواهد داد». پانتا افزود: «اگر اسرائیل حمله بزرگی انجام دهد، ایران نیز پاسخ خواهد داد».

در همین شرایط کاربران ایرانی با انتشار تصویری اهداف واکنش ایران را به تصویر کشیده‌اند:

واکنش موشکی

در همین شرایط، یک‌شنبه عصر اعلام شد برخی پروازها در سراسر کشور از ساعت ۲۱ تا ۶ صبح کنسل شده است.  نورنیوز در واکنش به این مسئله در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به نظر می رسد توقف پروازها در فرودگاه‌های ایران⁩تا بامداد دوشنبه، بیش از آن که اقدامی احتیاطی در برابر احتمال شرارت رژیم اسرائیل⁩باشد، فراهم کردن زمینه های لازم برای اجرای طرح پاسخ سخت⁩و در صورت لزوم‌هدف قرار دادن ۳۵ نقطه راهبردی در عمق سرزمین های اشغالی است».

نورنیوز