به گزارش اکوایران، آلگاروه، ساحل آفتابی جنوب پرتغال، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته و بازار مسکن این منطقه نیز به شدت در حال رونق است. آژانس املاک ساویلز گزارش داده که در سال گذشته، قیمت املاک لوکس در آلگاروه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بلومبرگ نوشته، مشاوران املاک می‌گویند موج گردشگری باعث افزایش خریدها، به‌ویژه توسط خریداران آمریکایی شده که به‌طور بی‌سابقه‌ای به این کشور سفر می‌کنند. بر لسلس گزارش آژانس ملی آمار پرتغال، بیش از یک میلیون گردشگر از آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ از پرتغال بازدید کرده‌اند که این رقم تقریباً دو برابر تعداد بازدیدکنندگان در همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۲ است، 

بخشی زیادی از گردشگران برای لذت بردن از سواحل شنی معروف و ماهیگیری به آلگاروه، که جمعیتی کمتر از ۵۰۰ هزار نفر دارد و در تمام سال از نظر آب و هوایی معتدل است، هجوم می‌آورند. از سال ۲۰۲۵، شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز پروازی مستقیم از نیوآرک به شهر فارو، دروازه ورود به این منطقه، برقرار خواهد کرد.

photo_2024-09-08_10-08-20

کرستین بوچنر، یکی از مالکان کوینتا پراپرتیز که یک شرکت وابسته به ساویلز است، می‌گوید: «در گذشته بیشتر خریداران املاک لوکس در آلگاروه انگلیسی بودند، اما این موضوع در حال تغییر است.»

او می‌گوید که آمریکایی‌ها از کمتر از ۱ درصد خریداران خانه‌های لوکس قبل از پاندمی به درصد قابل توجهی از خریداران امروز تبدیل شده‌اند. طبق گزارش انجمن املاک پرتغال، ۱۰ درصد از تمام خریداران خارجی در کشور آمریکایی هستند. «اگر در لووله قدم بزنید، تقریباً هر دو نفر یکی آمریکایی است. این باور نکردنی است.»

گردشگرانی که با دلار قوی‌تر وارد می‌شوند، بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته‌اند. اولین فروش بیش از ۲۰ میلیون یورو، که یک رکورد برای این منطقه است، در سال ۲۰۲۲ صورت گرفت و بوچنر می‌گوید که کوینتا پراپرتیز از آن زمان تاکنون چندین ملک در این سطح به فروش رسانده است. عرضه املاک لوکس به‌ویژه در مناطق محبوب کوینتا دو لاگو و واله دو لوبو به شدت محدود شده است.

او می‌گوید: «عرضه املاک نسبت به گذشته کمتر شده و تقاضا به شدت افزایش یافته است. میانگین قیمت فروش املاک لوکس برای کوینتا پراپرتیز در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳.۵ میلیون یورو بوده، در حالی که سال قبل کمتر از ۳ میلیون یورو بود.»

ریچاردو کوستا، مدیرعامل شرکت لوکسیماس، وابسته به املاک بین‌المللی کریستی در پرتغال، نیز افزایش تقاضای خارجی برای خانه‌های آلگاروه را مشاهده کرده و برنامه «عشایر دیجیتال» پرتغال را یکی از دلایل اصلی این موضوع می‌داند. کارکنان دورکار خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند در پرتغال زندگی کنند، مشروط بر اینکه درآمد ماهانه‌ای حداقل ۳۲۸۰ یورو و پس‌انداز حداقل ۹۸۴۰ یورو داشته باشند.

algarve-imovel-outono-2022

او می‌گوید: «مردم آب و هوای معتدل، شرایط موج‌سواری و سیاست‌های باثبات را دوست دارند و اینکه می‌توانند از اینجا تنها با پنج ساعت فاصله از ساحل شرقی ایالات متحده به صورت دورکاری کار کنند. ما در نوک جنوب غربی اروپا قرار داریم و می‌گوییم که آمریکایی‌ها همسایگان ما هستند.»

پرتغال اولین بار در سال ۲۰۱۲ با معرفی برنامه «ویزای طلایی» که اقامت را با سرمایه‌گذاری در کشور، از جمله خرید املاک، پیوند داد، به یک مکان داغ برای خریداران خارجی تبدیل شد.