به گزارش اکو ایران، روند معاملات بازار باز در هفته های اخیر مسیری ثابت داشته اما خالص عملکرد این نهاد در بازارهای مالی منفی بوده است. در این معاملات بانک مرکزی اوراق خریداری شده از بانک ها را به فاصله یک هفته بعد دوباره به نهادهای مالی مربوطه، می فروشد. این عمل به نوعی قبض و بسط هفتگی پول در بازار باز محسوب می شود. همین اتفاق در بازار شبانه هم رقم می خورد که البته تاریخ سررسید آن کوتاه مدت بوده و بازه کمتری دارد.

در همین رابطه برخی تحلیلگران روند شاخص خالص عملکرد بانک مرکزی در بازارها را متغیر مهم تری در خصوص رفتار این نهاد با بانک های دارای کسری می دانند.

روند منفی خالص عملکرد بازار باز در هفته های اخیر

با توجه به آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته اخیر خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز برابر با هزار و 80 میلیارد تومان بوده است.

در این هفته بانک مرکزی 67 هزار و 370 میلیارد تومان پول در بانک ها تزریق کرده و در مقابل 68 هزار و 450 میلیارد تومان را نیز جمع آوری کرده است.

بررسی شاخص مداخله بانک مرکزی در بازار باز در سه هفته گذشته نشان می دهد این بیشترین قبض نقدینگی در یک ماه اخیر بوده است. به نوعی بانک مرکزی در حال تلاش است تا مسیر پول پاشی در بازار باز را بیشتر کنترل کند و به نوعی تورم زایی آن از مسیر پایه پولی را بهبود بخشد. 

این در حالی است که حجم خالص مداخله در مجموع دو بازار شبانه و بازار باز کاهش پیدا کرده و برابر با قبض 560 میلیارد تومان بوده است.

در کنار این دو شاخص بررسی تزریق پول در دو بازار نشاندهنده آن است که تزریق پول در مجموع دو بازار تقلیل جدی پیدا کرده است.

بازار باز

کاهش بسط پول در بازار های بین بانکی

در هفته منتهی به 4 مهر ماه تزریق پول در بازار باز برابر با 67 هزار و 370 میلیارد تومان بوده و اعتبارات قاعده مند نیز معادل با 2 هزار و 190 میلیارد تومان بوده که در نهایت مجموع آن برابر با 69 هزار و 560 میلیارد تومان بوده است.

به عبارت دیگر تزریق پول بانک مرکزی در مجموع بازارهای بین بانکی در حدود 70 هزار میلیارد تومان ثبت شده که کاهشی 13.1 درصدی را نسبت به هفته قبل خود داشته است. براساس آمارها این کمترین تزریق دوگانه پول بانک مرکزی از نیمه تیر ماه تا کنون بوده است.

روند کاهشی تزریق پول در بازارها به نوعی نشان از احتمال وقوع دو اتفاق دارد. به باور برخی تحلیل گران یا وضعیت نقدینگی بانک هادر بازار بهبود پیداکرده و بانک مرکزی سختگیری جدی تری را در خصوص برخورد با نقدینگی بانک ها اتخاذ کرده یا آنکه دارایی اوراق بانک ها در این هفته ها کاهش پیدا کرده است.

بازار باز