سه بازار مهم در هر هفته علامتی را از وضعیت بازارهای مالی در کشور را در بردارد. در مهم ترین این بازار ها بانک مرکزی می تواند با مدیریت نرخ بهره بین بانکی در کشور نرخ تورم را کنترل کرده و در نهایت با بالا بردن استقراض بانک ها از بانک مرکزی  عامل رشد تورم را مدیریت کند.

استقراض بانک ها از بانک مرکزی در مقاطع اخیر بازارهای مالی نمودار شد. طبق آمارها وخامت نقدینگی بانک ها در نیمه دوم سال 1402 به جایی رسید که بدهی بانک ها به بانک مرکزی برابر با 307 همت شده و تزریق نقدینگی بانک مرکزی در بانک ها، در هفته های میان زمستان سال قبل به سطح 130 همت رسید. 

رشد عملیات بازار باز و رسوب نقدینگی در بانک ها یکی از عوامل مهم تورم زایی از ناحیه نهادهای مالی در کشور محسوب شده و بانک مرکزی به منظور پیشگیری از رشد این شاخص همسو با افزایش نرخ بهره بین بانکی نرخ سود در بازار باز را نیز بالا برد.

در کنار افزایش نرخ سود در استقراض بانکی در کشور، نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی نیز افزایش داشته و در سطح بالایی قرار گرفته است. موضوعی که در نهایت منجر به آن شد تا در این بازار درآمدزایی دولت رشد قابل توجهی داشته باشد.

درهمین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، روند نرخ سود در بازارهای مالی مسیری متفاوت از هفته گذشته را ثبت کرده و در برخی بازارها روندی صعودی داشته است.

در همین راستا به طور هفتگی مطابق آمارهای داده شده در هر مقطع وضعیت نرخ سود بازارهای مالی رصد شده و تغییرات آن نمودار می شود. یکی از مهم ترین بازارهای مالی جهت رصد وضعیت اقتصاد کشور و تعیین متغیرهای کلان بازار بین بانکی تغییرات نرخ سود در این بازار است که در این هفته روندی صعودی را پیموده است.

نرخ سود

خیز نرخ بهره بین بانکی در هفته نخست 1402

به طور کلی نرخ سود بین بانکی نرخ سود موزون در عملیات داد و ستد بانکی بانک ها در بازار شبانه بوده که در هر هفته از سوی بانک مرکزی اعلام می شود. 

در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از بانک های دارای مازاد کرده که این قرض دهی نرخ سودی بین 14 تا 22 درصد دارد. این نرخ را بانک مرکزی تعیین می کند.

در همین رابطه نرخ موزون داد وستد در این بازار برابر با 23.36 درصد بوده که در مقایسه با هفته قبل افزایش محسوسی را به ثبت رسانده است. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان نرخ سود بی بانکی در بازه هفت سال اخیر بوده است.

وضعیت نرخ سود بازار باز در آغاز سال 1402

در بازار باز بانک های مقروض می توانند اوراق قرضه را به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز به تشخیص خود با بخشی از این اوراق با نرخ سود معلوم موافقت می کند. 

با اعمال سیاست بانک مرکزی در زمستان سال قبل به منظور کنترل نرخ بهره بین بانکی، نرخ سود در بازار باز نیز به تبع آن روندی افزایشی پیدا کرده و به مرور از نقدینگی بسط داده شده در این بازار کاسته است.

وضعیت نرخ سود اوراق بدهی دولتی در آخرین هفته سال 1401

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته پایانی سال گذشته رکوردی قابل توجه را به همراه داشت. در این بازار که دولت اوراق بدهی خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها عرضه می کند موفق به فروش بالای اوراق بدهی دولتی و درآمدزایی کلان در این بازار شد. داده های آماری در این معاملات نشان می دهد در این هفته نرخ سود موزوزن اوراق بدهی دولتی روندی صعودی داشته و بالاترین سطح را داشته است. 

فروش اوراق بدهی بانرخ سود از دامنه 25.6 درصد تا26.2 درصد صورت گرفته و موجب شدعه تا به طور متوسط نرخ سوداوراق بدهی دولتی در مرز 26.17 درصد به ثبت برسد.