به گزارش اکوایران، در آخرین هفته نخستین ماه سال جاری روند تزریق پول در بانک ها دوباره صعودی شده است. بازار باز و بازار شبانه دو بازاری است که به صورت هفتگی وضعیت بازار پول را در بانکها بررسی می کند. در این بازار ها بانک مرکزی سعی می کند تا وضعیت مالی بانک هارا بهبود بخشیده و در ادامه نرخ سود بین بانکی را نیز مدیریت کند. اقداماتی که همگی در راستای دست یابی به هدف تورمی است. 

در این هفته داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد تزریق پول در بازار باز روندی صعودی پیدا کرده و از مرز ثابت خود جدا شده است.

بازار باز

تزریق 100 همتی پول در بازار باز 

در هفته های متوالی تزریق پول در بازار باز برابر با 80 هزار میلیارد تومان به ثبت می رسید. در این بازار بانک ها اوراق بدهی خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز متناسب با سیاست و صلاحدید خود از بانک ها خریداری می کند. این خرید به منزله تزریق نقدینگی در این بازار بوده و همواره سررسید و نرخ سودی معلوم دارد. 

در هفته گذشته پس از آن که در چهار هفته متوالی تزریق نقدینگی در بازار باز در مرز 80 همت به ثبت رسیده و ثابت مانده بود در هفته پایانی فروردین ماه امسال، قفل تزریق پول شکسته شده و به 100 همت رسید. 

این در حالی است که نرخ سود بازار باز در این هفته ها ثابت مانده و برابر با 23 درصد رقم خورد. تاریخچه آمارهای بانک مرکزی در خصوص بازار باز نشان مید هد این نرخ برای شش هفته پشت سر هم در این سطح بدون تغییر بوده است.

در کنار بازار باز آمارهای بانک مرکزی نشان از وضعیت صعودی بسط پول دربازار شبانه داشته است.

رشد 12 همتی تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه معاملات با سررسید های کوتاه مدت تری صورت میگیردو  هدف بانک مرکزی از برپایی آن پاسخ کوتاه دادن به نیاز نقدینگی بانک ها است. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته سوم فروردین تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه در کانال 80 همت قرار داشت. در هفته پایانی این ماه نیز، مسیر تزریق بالای پول در معاملات کوتاه مدت بین بانکی تداوم داشته و در عملیات منتهی به 28 فروردین ماه به 92 هزار و 830 میلیارد تومان رسیده است. این سطح بالای تزریق پول در بانک ها می تواند واکنشی به کسری ادامه دار بانک ها باشد.

بازار باز