به گزارش اکوایران در حدود یک ماه اخیر، نرخ بهره بین‌بانکی در کانال 23.4 درصد ثبات نسبی داشته است. برخی معتقدند احتمالا انجام عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی علت این ثبات بوده است.

به علت افزایش هزینه‌های تولید و با افزایش یافتن تقاضای نقدینگی در اقتصاد، بانک‌ها با کسری منابع مالی روبه‌رو می‌شوند و برای اینکه این فشار بر بازار بین بانکی اعمال نشود، بانک مرکزی اقدام به اجرای قرارداد بازخرید اوراق بهادار با متقاضیان منابع مالی(بانک‌ها) کرده است. 

نرخ سود

عملیات بانک ها در بازار بین بانکی

 به دلیل افزایش سطح قیمت‌ها در اقتصاد و بالاتر رفتن هزینه‌های تولید بنگاه‌ها، نیاز به سرمایه در گردش بنگاه‎ها افزایش یافته است، این درحالیست که بانک‌ها نیز با کسری نقدینگی رو‌به‌رو هستند و به راحتی توانایی پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها را ندارند.

در شرایطی که تقاضای پول افزایش می‌یابد، بانک‌ها برای تامین تقاضایی که با آن روبه‌رو شده‌اند مجبور هستند که منابع مالی را استقراض کنند. 

به دلیل اینکه استقراض از بانک مرکزی هزینه بسیار بالایی دارد، بانک‌ها ترجیح می‌دهند تا از یکدیگر استقراض کنند. بنابراین با افزایش تقاضا برای منابع مالی در بین بانک‌ها، نرخ بهره بین بانکی افزایش می‌یابد.

تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز

راه دیگر تامین مالی برای بانک‌ها، قرارداد بازخرید اوراق بهادار از بانک مرکزی است. برای کنترل نرخ بهره بین بانکی، بانک مرکزی سیاست هایی تحت عنوان سیاست‌های بازار باز اعمال می‌کند.  برای مثال در شرایط تورمی و شرایطی که تقاضای پول زیاد شده و در اثر افزایش نیاز بانک‌ها به تامین مالی، نرخ بهره بین بانکی درحال افزایش است، بانک مرکزی اقدام به خرید موقت اوراق بهادار از بانک مورد نظر یا به اصطلاح ریپو کردن آن‌ها می‌کند. در نتیجه یک منبع تامین مالی جدید برای بانک فراهم می‌شود، تقاضای منابع مالی در بازار بین بانکی کاهش می‌یابد و نهایتاً نرخ بهره بین بانکی کنترل می‌شود. 

تزریق پول در این بازار مسیری افزایشی پیداکرده و اکنون در سطح 130 همت قرار دارد. این سطح نسبتا در مرز بالایی قرار داشته است.

ثبات نسبی نرخ بهره بین‌بانکی در کانال 23.4 درصد

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، حدوداً از 17 خرداد تا 14 تیر 1402 نرخ بهره بین بانکی در کانال 23.4 درصد ثابت مانده است. دلیل این امر نیز عملیات بازار باز بانک مرکزی و اقدام به خرید موقت اوراق بهادار از بانک‌هاست. در این عملیات بانک ها برای تامین مالی خود، تعهد می‌دهند که با فروش اوراق بهادار به بانک مرکزی، در محدوده زمانی مشخص آنها رابازخرید کنند.