به گزارش اکوایران، روند عملیات بازار باز در کشور مسیر ثابتی داشته است. بانک مرکزی هر هفته در دو بازار مهم به مدیریت نقدینگی بانک ها می پردازد و از طریق این معاملات سعی دارد تا وضعیت نقدینگی بانک ها را سرو سامان دهد. بازار باز و بازار شبانه که در اولی ماهیت معاملات بانکی میان مدت تر بوده و در بازار شبانه این بده بستان روالی کوتاه مدت دارد.

بررسی ها نشان می دهد در سومین هفته متوالی، مداخله کوتاه مدت بانک مرکزی در بانک ها صفر بوده و در مقابل سطح معاملات در بازار کناری روندی ثابت را پشت سرگذاشته است.

مسیر ثابت تزریق پول در بازار باز 

در هفته منتهی به 26 تیر ماه 1402، حجم تزریق پول در بازار باز برابر با 125 هزار و 130 میلیارد تومان بوده و تقریبا معادل با هفته قبل رقم خورده است.

در این بازار بانک ها می توانند برای دریافت نقدینگی مورد نیاز خود از بانک مرکزی به این نهاد اوراق عرضه کرده و در ادامه با سررسید یک هفته ای نقدینگی دریافت کنند. این بده بستان در هفته های متوالی تاریخ سررسید هفت روزه داشته و نرخ سود‌ آن نیز برابر با 23 درصدبوده است.

مسیر ثابت نرخ سود بازار باز از مهم ترین اقدامات بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ بهره بین بانکی در پایین تر از مرز 24 درصد است. نرخ بهره بین بانکی در بازار شبانه به دست می آید و در اثر بده بستان هر روزه بانک ها با همدیگر کشف می شود. بانک مرکزی نیز در این معاملات مشارکت داشته و دامنه نرخ سود را تعیین می کند. مشارکتی که البته در هفته های اخیر برابر با صفر بوده است.

بازار باز

سهم صفر بانک مرکزی از بازار شبانه

در بازار شبانه بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد تقاضای پول می کنند. این بازار سررسیدی کوتاه مدت دارد و نرخ سود آن در دامنه تعیین شده از سوی بانک مرکزی حرکت می کند. این دامنه از 17 تا 24 درصد است. بررسی ها نشان می دهد اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در سومین هفته متوالی صفر بوده است. به این معنا که بانک مرکزی در این معاملات برای سومین هفته متوالی هیچ مداخله ای نداشته است.

روند ثابت تزریق 125 همتی پول در بازار باز، سهم صفر تزریق پول از سوی بانک مرکزی در بازار شبانه و در ادامه روند ثابت نرخ بهره بین بانکی از جمله عواملی است که نشان می دهد منابع در بازار بین بانکی از سمت معاملات میان مدت تر برطرف می شود. اتفاقی که باهدف نگه داری نرخ بهره بین بانکی در کوریدور هدف در هفته های اخیر رقم می خورد.

بازار باز