به گزارش اکوایران؛ زیان انباشته شرکت‌های بزرگ بازار سهام مدت‌ها است که چالش جدی برای بازار سهام کشور به‌شمار می‌رود. انباشت زیان در شرکت‌های بزرگ بازار سهام نه تنها سهامداران خرد این مجموعه‌ها را با مشکل مواجه کرده است و حداقل در وهله ابتدایی، این سهامداران را از سود نقدی و افزایش سرمایه محروم کرده؛ بلکه سهامداران بزرگ و حقوقی این مجموعه‌ها را که بخش بزرگی از آن‌ها صندوق‌های بازنشستگی کشوری هستند نیز، با بحران مواجه کرده است. از سوی دیگر، در تغییرات اخیر نماد‌ها در بین تابلو‌های معاملاتی، باعث نزول برخی از این شرکت‌ها به تابلو‌های پایین‌تر شد.

جهش 30 درصدی زیان انباشته 10 غول بورسی

ترازنامه 10 شرکت بورسی که در انتهای آذر ماه امسال بیشترین زیان انباشته را متحمل شدند؛ در انتهای اسفند ماه سال 1400 نشان از 320 هزار و 319 میلیارد تومان زیان انباشته داشت. در انتهای سال 1400 بیشترین میزان زیان انباشته در بین شرکت‌های بورسی به بانک آینده با 134 هزار و 239 میلیارد تومان تعلق گرفت و پس از آن شرکت‌های ایران خودرو، بانک سرمایه و بانک شهر بیشترین زیان انباشته را به ثبت رساندند.

در انتهای اسفند ماه سال 1401 زیان انباشته این 10 شرکت که 7 مورد به صنعت بانکداری و مؤسسات اعتباری متعلق هستند و 3 مورد دیگر نیز خودرو‌ساز هستند؛ تا 470 هزار و 235 میلیارد تومان افزایش یافت که چیزی در حدود 47 درصد طی یک سال افزایش یافته است. در انتهای سال 1401 نیز ترازنامه بانک آینده بیشترین زیان انباشته را در بین شرکت‌های بورسی با 207 هزار و 534 میلیارد تومان به ثبت رساند و شرکت‌های ایران خودرو، بانک سرمایه و سایپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در این سال بیشترین افزایش زیان انباشته در بین این ده شرکت به پارس خودرو و ایران خودرو متعلق بود.

موج بالای بازنشستگی در وزارت بهداشت

با به پایان رسیدن فصل پاییز و انتشار صورت‌های مالی فصلی 9 ماهه منتهی به آذرماه، بخشی از عملکرد امسال این شرکت‌ها بار دیگر نمایان شد. عملکردی که همچنان خبر‌های نگران کننده‌ای برای فعالان بازار سهام، صندوق‌های بازنشستگی و در نهایت اقتصاد کشور به همراه دارد.

بانک آینده در 9 ماهه سال جاری به زیان انباشته 284 هزار و 550 میلیارد تومانی دست پیدا کرده که همچنان در بین نماد‌های بورسی با زیان انباشته، وآیند را بی‌رقیب کرده است. شرکت ایران خودرو نیز در انتهای آذر ماه از زیان انباشته 104 هزار و 43 میلیارد تومانی خود پرده‌برداری کرد و بانک سرمایه نیز در رتبه سوم قرار گرفته است. زیان انباشته این ده شرکت در انتهای آذر ماه به 612 هزار و 440 میلیارد تومان رسیده است که نشان از افزایش 30 درصدی آن در سه فصل از چهار فصل سال جاری دارد.

نکته قابل توجه در خصوص افزایش زیان انباشته این ده شرکت بورسی در 9 ماهه امسال، رکورد زنی بانک پارسیان با 207 درصد افزایش بوده است. این در حالی است که بانک مرکزی در مدت مذکور موظف به بهبود ناترازی بانک‌های تجاری بوده است. با این اوصاف می‌توان گفت بحران زیان انباشته در صنعت بانکداری از ناترازی بانک‌ها و در صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و عدم وجود بازار فروش متشکل نشأت می‌گیرد.

کیسه‌دوزی دولت برای بانک‌های ناتراز

در روز‌های گذشته 173 نماد در بازارهای بورس تهران با تغییرات در تابلوی معاملاتی مواجه شدند که در بین آن‌ها سه نماد خودرو، خساپا و ونوین دیده می‌شد. با این اوصاف سهام ایران خودرو، سایپا و بانک اقتصاد نوین به تابلوی فرعی بازار دوم بورس تهران منتقل شده است. سهام پارس خودرو نیز در تابلوی بازار پایه زرد فرابورس و سهام بانک آینده در بازار سوم فرابورس ایران معامله می‌شود.

نزول ایران خودرو و سایپا به تابلوی فرعی بازار دوم!