پیش‌تر استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه و مشاوران سیاسی ترامپ به او گوشزد کرده بودند که او بیشتر باید روی سیاست‌ها و برنامه‌هایش تمرکز کند نه حمله‌ها و جدل‌های شخصی. برای همین ترامپ سخنانش را با نقد تند عملکرد دولت بایدن-هریس در زمینه اقتصاد و مهاجرت آغاز کرد. او گفت دولت بایدن تورمی بی‌سابقه را به جامعه آمریکا تحمیل کرده و میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی بی‌نام‌ونشان در سه‌سال‌ونیم أخیر وارد خاک آمریکا شدند و تأثیری ویران‌گر بر اقتصاد و امنیت ملی این کشور گذاشتند.

هریس در پاسخ گفت که ترامپ در شرایطی دولتش را به اتمام رساند که بیشترین نرخ بیکاری از زمان رکود بزرگ، بزرگ‌ترین بحران دموکراسی از بعد از جنگ داخلی و بدترین وضعیت سلامت عمومی را برای آمریکا به جا گذاشته بود.

در موضوع اقتصاد، ترامپ هم‌چنان بر حمایتش از سیاست‌های تعرفه‌ای به خصوص در مواجهه با چین تأکید کرد اما هریس گفت که دولت ترامپ بیشترین بدهی تجاری را به ارمغان آورده و رویکرد دولت بایدن در رقابت هژمونیک با چین، منطقی‌تر و جامع‌تر بوده است. 

هریس هم‌چنین ترامپ را متهم کرد که با نفوذ بر نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره مانع از تصویب قانون پیشنهادی دولت در خصوص جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی شده اما ترامپ بیان کرد که دولت برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی نیازی به قانون کنگره ندارد. 

در موضوع سقط جنین که به نظر می‌رسد پاشنه‌‌آشیل جمهوری‌خواهان در چند انتخابات پیشین بوده، ترامپ از لغو قانون فدرال آزادی سقط جنین توسط قضات منصوبش در دیوان عالی دفاع کرد و دموکرات‌هایی مانند هریس را متهم کرد که در قبال سقط جنین رویکردی رادیکال دارند. اگرچه خودش بر استثنائاتی مانند تجاوز و حیات مادر تأکید کرد. کاملا هریس نیز با لحنی تند به ترامپ انتقاد کرد که به واسطه لغو قانون فدرال آزادی سقط جنین، زنان در بیش از بیست ایالت از حق کنترل بر بدن خودشان محروم هستند و تأکید کرد که ترامپ و دولت فدرال در جایگاهی نیستند که برای زنان تعیین تکلیف کنند.

در اثنای مناظره، ترامپ، هریس را یک مارکسیست رادیکال توصیف کرد که به چیزهایی باور دارد که مردم عادی آمریکا به آن‌ها باور ندارند. به زعم ترامپ، هریس خواهان کاهش بودجه پلیس، حامی مهاجرت غیر قانونی و مخالف استخراج نفت و گاز به شیوهٔ "Fracking" است. اگرچه هریس در این مناظره مثل تلاش کمپینش در چند هفته اخیر کوشید که از بعضی مواضع پیشین‌ چپ‌گرایانه‌اش فاصله بگیرد و یا حتی از آن‌ها عبور کند‌. هریس در عوض گفت که او از حمایت بیش از دویست جمهوری‌خواه از جمله دیک چنی و شماری از منصوبان پیشین ترامپ برخوردار است که این خود بیانگر خیلی چیزها است ولی ترامپ در پاسخ بیان کرد که او بیش از هر جمهوری‌خواهی در طول تاریخ رأی آورده است.

در موضوع انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ بار دیگر نتیجه آن انتخابات را تأیید نکرد و تقصیر آشوب شش ژانویه را متوجه نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن دانست. اگرچه گفت گذشته‌ها گذشته و تمرکز او در حال حاضر بر حل مشکلات جاری است.

در حوزهٔ سیاست خارجی، ترامپ به پرسش مجری مناظره مبنی بر اینکه آیا پیروزی اوکراین، به نفع منافع آمریکاست، این‌گونه پاسخ داد که منافع آمریکا در این است که جنگ اوکراین هرچه زودتر تمام شود و او قادر به انجام آن است. ترامپ هم‌چنین خروج آشفتهٔ نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن را به باد انتقاد گرفت و آن را باعث تحریک پوتین در حمله به اوکراین دانست. در خصوص خاورمیانه، ترامپ مدعی شد که کاملا هریس از اسرائیل متنفر است و ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در دولت بایدن تقویت شدند.

کاملا هریس، ترامپ را آغازگر مذاکرات با طالبان معرفی کرد و گفت او روابط عاشقانه‌ای با رهبران دیکتاتور در جهان مثل سران چین، روسیه و کره شمالی دارد. بر دفاع خودش از اسرائیل صحه گذاشت اما دو دولتی را به عنوان تنها راه‌حل پایدار برای حل منازعه قلمداد کرد. او هم‌چنین بر ادامه حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تأکید کرد و سیاست ترامپ درباره این جنگ را به چالش کشید. 

دستور کار حزب دموکرات از پس از انصراف جو بایدن از کاندیداتوری و جایگزین‌شدن کاملا هریس با او این بوده که جوی جدید و اتمسفری نو خلق کنند‌. کاملا هریس نیز در سراسر این مناظره کوشید خود را از بایدن جدا کند و جایی در مناظره به ترامپ گفت که او دیگر با بایدن رقابت نمی‌کند و خودش را به عنوان نمادی از تغییرات نسلی در رهبری آمریکا معرفی کرد. در مقابل نیز استراتژی تیم ترامپ-ونس، متمرکز ماندن بر انتقاد از عملکرد دولت بایدن و شخص کاملا هریس به‌عنوان رکن مهمی از دولت است. باید دید کدام استراتژی در نهایت موفق می‌شود؟

کم‌تر از دو ماه مانده به روز موعودی که جهان منتظرش است. نظرسنجی‌ها هم‌چنان عاجز از ارائهٔ یک پیش‌بینی روشن از نتیجه انتخابات آتی هستند و دو نامزد اصلی نتوانستند به قدر کافی از پایگاه فکری و اجتماعی خودشان فراتر بروند و آرای خاکستری و مردد را از آن خود کنند. آرایی از جمله آرای رأی‌دهندگان ایالت پنسیلوانیا که محل مناظره دیشب و یکی از ایالت‌های چرخشی و تعیین‌کننده آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

انتخابات آمریکا