ریزش سریالی بازار طلا و ارز که از ابتدای هفته گذشته شروع شده به شنبه رسید، به طوریکه در روز گذشته شاهد کمترین نرخ در سال 1403 بودیم. قیمت دلار هرات در معاملات شنبه با ریزش دو کانالی به کانال 60 هزار تومان رسید و قیمت سکه و طلای آبشده هم یک کانال از دست دادند.

دلار هرات در انتهای هفته گذشته با از دست دادن مرز حمایت مهم 62 هزار و 800 تومان، فشار فروش در بازار را بالا برد و به واسطه آن روند نزولی در بازار ادامه‌دار شد. دلار هرات در 62 هزار و 250 تومان شروع به کار کرد و با بازگشایی درهم با گپ منفی در زیر کانال 17 هزار تومان، قیمت دلار کانال 62 هزار تومان را از دست داد. در ادامه و در نیمه دوم دلار هرات با کاهش بیشتر کانال 61 هزار تومان‌ را هم از دست داد و به مرز حمایت 60 هزار و 700 تومان رسید. با این حساب، دلار در هرات در اولین روز هفته بیش از هزار و 500 تومان کاهش داشت.

قیمت درهم که از کاهش انتهای هفته جا مانده بود، روز شنبه را با گپ منفی 150 تومانی در زیر کانال 17 هزار تومان و با نرخ 16 هزار و 970 تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا 16 هزار و 790 تومان پایین آمد.

در روزر شنبه اولین قیمت سکه امامی روی تابلوی صرافی ها 42 میلیون و 200 هزار تومان بود که با کاهش بیش از یک میلیونی، انتهای روز در 41 میلیون و 100 هزار تومان بسته شد. دومینوی کاهش نرخ ها در بورس کالا هم دیده شد. سکه رفاه هم با کاهش بیشتر وارد کانال 40 میلیون شد و در 40 میلیون و 780 هزار تومان به کار خودش پایان داد.

از دست دادن کانال قیمتی در روز شنبه به بازار طلا هم رسید. طلای آبشده کانال 15 میلیون را از دست داد و به ناحیه حمایتی مهم خودش رسید. همچنین حباب طلای آبشده در روز شنبه صفر شد.

از نظر تحلیلگران فنی بازار، قیمت دلار و سکه در روز شنبه با کاهش به مرزهای مهمی رسیدند که در آن نقاط اشباع فروش شکل گرفته است. بر این اساس گروهی از معامله‌گران معتقدند در این ناحیه قیمت دلار و سکه می‌تواند یک توقف کاهش یا استراحت داشته باشد چرا که قیمت به نقاط حساسی رسیده است. با کاهش قیمت دلار و سکه از هفته قبل، حالا می‌گویند که خریدارن بالای دلار و سکه نقره‌داغ شدند.

اما از آن طرف در بازار رسمی همچنان شاهد روند معکوس با بازار آزاد هستیم. قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله در کانال 44 هزار تومان، قیمت حواله دلار در کانال 41 هزار تومان و قیمت یورو هم در کانال 47 هزار تومان پیشروی کردند.

به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار شنبه را به 4 دلیل نسبت می‌دادند؛ دلیل اول از دست رفتن حمایت‌های مهم بازار بود. دلیل دوم و سوم را به اولتیماتوم مجلس به بانک مرکزی و تزریق و ارزپاشی بازارساز مرتبط می‌دانستند. دلیل چهارم را هم در سفر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به عربستان جستجو می‌کردند. به عقیده معامله‌گران ارتباط اقتصادی با کشور عربستان، می‌تواند از مشکلی که برای درهم در امارات رخ داده،‌ کم کند.

خبر جالب بازار هم صحبت‌های دبیر کل اتاق بازرگانی عراق بود که گفته قیمت دلار در بازار ربطی به بانک مرکزی ندارد.

با ریزش در بازارها، قیمت‌ها به نقاط حساسی رسیدند. در «کف بازار» 20 فروردین گفته شد که یک چارت یورو در بازار دست به دست می‌شد که در آن گفته شده بود تا زمانیکه قیمت یورو بالای محدوده 64 هزار تا 66 هزار و 700 تومان است روند بازار نزولی نیست. در روز شنبه قیمت یورو دوباره به محدوده یاد شده برگشت. حمایت مهم طلای آبشده هم در حوالی 14 میلیون و 800 هزار تومان است که اگر از دست برود می‌تواند تا میانه کانال 14 میلیون پایین بیاید.

نکته بازار شنبه این بود که معامله‌گران مدعی بودند اکثر بنکدارهای طلا به خاطر مصوبه مالیات تعطیل کردند.