به گزارش اکوایران،‌ بازار‌ها امروز بهانه بیشتری داشتند تا رکود خود را توجیه کنند. علاوه بر انتخابات تعطیلات عید قربان نیز بهانه رکود سنگین بازار‌ها شد. در بازار ارز امارات به‌خاطر تعطیلات عید قربان نرخی برای درهم نداشت ولی دلار تهران عقب‌نشینی کرد و در محدوده ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

بررسی تکنیکی دلار نشان می‌دهد که محدوده ۵۸ هزار و ۴۵۰تومان حمایتی است که اگر حفظ شود می‌تواند مانع از اصلاح بیشتر دلار شود محدوده ۶۰ هزار تومان هم مقاومت پیش روی دلار آمریکا است.

در شبانه روز قبل تتر به محدوده حمایتی ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان چندین بار حمله کرده ولی تا‌کنون موفق به تثبیت پایین این محدوده حمایتی نشده است.

در حالیکه بازار جهانی تعطیل است طلای آب‌شده به حرکت خلاف جهت خود با دلار تهران ادامه داد. امروز تنها طلای آب شده افزایشی بود و حتی نیم سکه و ربع سکه هم کاهش یافت. حباب نیم سکه در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد، حباب نیم سکه از ابتدای خرداد در این محدوده قرار نگرفته بود.

پول حقیقی از صندوق طلا خارج شد

با فرا رسیدن تعطیلات عید قربان ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت و ورود پول حقیقی به این صندوق‌ها در روز جاری رشد کرد. غالبا در آستانه تعطیلات ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت رشد می‌کند.خروج پول حقیقی از بازار سهام سه روز است که در کانال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان قرار دارد‌. اما آنچه معاملات روز جاری را متفاوت از سایر روزها کرده است خروج پول حقیقی از صندوق های طلا است.

امروز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول حقیقی از صندوق‌های طلا خارج شد. این اولین بار از تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه است که پول حقیقی از صندوق‌های طلا خارج می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون صندوق‌های طلا شش روز خروج پول حقیقی را ثبت کرده‌اند و در مابقی روزها فقط ورود پول حقیقی ثبت کرده‌اند.

سرخی بازار سرمایه در روز جاری ادامه داشت و شاخص کل منفی‌تر از شاخص کل هم‌وزن بود.

وعده اقتصادی که تعجب فعالان اقتصادی را برانگیخت

اظهار نظرات کاندیداهای ریاست جمهوری هم همچنان مورد توجه محافل اقتصادی و نخبگان جامعه است یکی از کاندیداها یک وعده اصلی اقتصادی ارایه داده است که باعث تعجب صاحب‌نظران اقتصادی است. او اعلام کرده که اگر ده پتروپالایشگاه مانند خلیج فارس ساخته شود دیگر نیاز نیست نفت بفروشیم بلکه باید نفت بخریم.

تامین مالی آن هم امکان‌پذیر است منابع مالی زیادی هم در دست مردم است که می‌شود هدایت شود به سمت این موارد و به سمت بازارهایی مثل طلا و سکه نرود.

این اظهار نظر که در صحبت‌های تلویزیونی این کاندیدا مطرح شده است در نگاه اول تعجب تمام فعالان اقتصادی را برانگیخت یکی به این خاطر که خوراک خوراک پتروپالایشگاه‌ها میعانات گازی است نه نفت. دومین مسیله هم زیاده نمایی از منابع ارزی و مالی در دست مردم است که تا‌کنون هیچ نهاد رسمی این سطح از منابع را در دست مردم ارزیابی نکرده است.

پیش از این تمامی دولت‌ها بدین منظور تلاش فراوانی داشته اند که شکست خورده است. به همین خاطر فعالان و تحلیلگران اقتصادی در نگاه اول به این توییت با اشکالات راهبردی مواجه شدند. البته درآمد زایی ۱۰ میلیارد دلاری از تنگه هرمز اظهار نظر جنجالی دیگر این کاندیدا در میان صاحبنظران اقتصادی بود.