به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند معاملات در بازار باز در هفته پایانی فروردین ماه 1400 نشان از تداوم بسط بیش از 90 همتی در پنجمین هفته متوالی بوده است.

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز با خرید و فروش اوراق بدهی از بانک ها اقدام به تزریق پول در نهادهای مالی کرده و از این جهت سعی می کند تا نقدینگی بانک ها و نرخ سود بین بانکی را مدیریت کند.

رکوردزنی در بسط پول در بازار باز 1401

در هفته منتهی به 30 فروردین ماه بانک مرکزی در حدود 93 هزار و 900 میلیارد تومان را در بازار باز تزریق کرده که در مقایسه با هفته قبل 0.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی روند هفتگی تزریق پول در بازار باز نشان می دهد این سومین هفته ای است که در آن بانک مرکزی تزریق بیش از 90 هزار میلیاردی را در بازار باز داشته است.

در مقابل نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار هنوز سطح ثابتی داشته و در کمترین میزان خود در این هفته ها قرار داشته است.

در همین رابطه نرخ سود برابر با 19 درصد بوده که کمترین میزان این شاخص در تاریخ برگزاری این بازار است.

در مقابل نیز در نتیجه معاملات هفته گذشته در بازار باز 93 هزار و 800 میلیارد تومان را نیز بانک مرکزی از بانک ها جمع آوری کرده که در قالب جذب پول در این بازار قلمداد می شود.

خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار که به تفاضل میزان جذب و بسط پول در این بازار اشاره دارد معادل با 100 میلیارد تومان بوده که نخستین هفته انبساطی از این حیث در بازار باز به شمار می آید.

بازار باز

اعتبارات قاعده مند در هفته پایانی فروردین 1401

در توازی با بازار باز باز بانک مرکزی وضعیت نقدینگی در بانک ها را از جهت دیگر نیز مدیریت می کند. معاملات بازار شبانه یا بازار بین بانکی.

در این بازار بانک هایی که دارای مازاد هستند با نرخ سود توافقی و تاریخ سررسید کوتاه مدت اقدام به قرض دهی پول می کنند.

نرخ سود بین بانکی در این بازار در محدوده 14 تا 22 درصد قرار داشته که از سوی بانک مرکزی این دامنه نرخ تعیین می شود.

معاملات صورت گرفته در بازار بین بانکی در این هفته نشان می دهد اعتبارات قاعده مند در بازار روندی صعودی داشته و در هفته پایانی فروردین ماه به 5 هزار و 780 میلیارد تومان رسیده که در سال 1401 بیشترین میزان بوده است.

در مقابل نیز در این بازار با توجه به معاملات انجام شده در هفته قبل شش هزار و 210 میلیارد تومان نیز از بانک ها جمع آوری شده است.

بازار باز