به گزارش اکوایران، به گفته تحلیلگران، حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران در صبح روز شنبه آغاز مرحله‌ای جدید و خطرناک‌تر در درگیری چند ساله دو طرف بود، اما به نظر می‌رسد حداقل در حال حاضر جرقه یک جنگ همه جانبه نشده است.

به نوشته نیویورک تایمز، پس از سال‌ها سکوت استراتژیک درباره ترورها و اقدامات خرابکارانه خود در ایران، این اولین باری بود که اسرائیل علناً به انجام یک عملیات نظامی در داخل ایران اعتراف کرد. همچنین از زمان جنگ با عراق در دهه 1980، این اقدامی نادر از سوی یک نیروی هوایی خارجی در ایران بود.

اگرچه این اتفاق مهمی بود، اما این حمله بلافاصله تهدید ایران برای انتقام را در پی نداشت، و این نگرانی را کاهش داد که دو قدرت خاورمیانه در نقطه غیرقابل کنترل درگیری قرار بگیرند.

الی گرانمایه، کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا، یک گروه تحقیقاتی مستقر در برلین، گفت: «سال‌های جنگ در سایه به طور کامل وارد مرحله درگیری آشکار شده است - البته در حال حاضر یک درگیری مدیریت شده. تهران می‌تواند این حملات علیه تأسیسات نظامی را تحمل کند، بدون اینکه به گونه‌ای تلافی کند که اسرائیل را به اقدام بیشتر دعوت کند».

پس از هفته‌ها فشار از سوی ایالات متحده برای کاهش دامنه حمله، اسرائیل از اقدام علیه سایت‌های حساس غنی‌سازی هسته‌ای و تأسیسات تولید نفت خودداری کرد.

به ادعای مقامات اسرائیلی، جنگنده‌های اسرائیل بر تقریباً 20 هدف نظامی از جمله باتری‌های دفاع هوایی، ایستگاه‌های رادار و سایت‌های تولید موشک متمرکز بودند.

تمرکز نسبتاً محدود حملات باعث شد که در ایران صبح شنبه با احساس عادی بودن آغاز شود و سازمان هوانوردی حریم هوایی ایران را بازگشایی کرد. تحلیلگران گفتند که همه این‌ها نشان می‌دهد که تهران در تلاش است اهمیت حمله اسرائیل را کم جلوه دهد و انتظارات داخلی برای یک پاسخ را کاهش دهد.

یوئل گوزانسکی، کارشناس امور ایران در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، یک گروه تحقیقاتی مستقر در تل آویو، گفت: «این آغاز مرحله جدیدی است، مرحله خطرناک، با حساسیت‌های بسیار بیشتر. اما صدایی که از ایران می‌شنوم اساساً می‌گوید «این که چیزی نبود».

وی افزود: در نتیجه «این امکان وجود دارد که دو طرف حداقل این دور را تمام کنند و ما شاهد انتقام‌جویی از سوی ایران نباشیم یا اگر شاهد آن باشیم، در مقیاس کوچک باشد».

عبور از خطوط قرمز قبلی

با این حال، تحلیلگران هشدار دادند که حتی زمانی که تشدید اخیر فروکش کند، ایران و اسرائیل بیشتر در مسیری به سمت یک درگیری غیرقابل کنترل قرار گرفته‌اند.

برای سال‌ها، دو طرف جنگی مخفیانه داشتند که در آن هر یک از طرفین منافع طرف مقابل را تضعیف کرده و از مخالفان طرف مقابل حمایت می‌کرد، در حالی که به ندرت مسئولیت حملات خود را بر عهده می‌گرفتند. زمانی که سال گذشته جنگ بین اسرائیل و حماس، متحد ایران در غزه آغاز شد، این درگیری مخفی به رویارویی آشکار تبدیل شد.

پس از حمله حماس در اکتبر گذشته که جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه را آغاز کرد، دیگر متحدان ایران در خاورمیانه، از جمله حزب‌الله، در همبستگی با متحد فلسطینی خود، حمله به اسرائیل را آغاز کردند. اسرائیل به نوبه خود، حملات خود را علیه منافع ایران در منطقه افزایش داد که منجر به تبادل مستقیم بین دو طرف شد، ابتدا در آوریل و اکنون در اکتبر.

برخی از تحلیلگران نگرانند که اسرائیل، اگرچه در روز شنبه نسبتاً محدود عمل کرد، در حال فراهم کردن زمینه برای یک حمله بزرگتر پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در اوایل نوامبر بود. انتخابات یک روند انتقال قدرت را آغاز می‌کند که طی آن نفوذ و تمرکز واشنگتن بر درگیری ایران و اسرائیل کاهش می‌یابد.

اسرائیل با آسیب رساندن به پدافند هوایی و سیستم راداری ایران، حمله جنگنده‌های خود به ایران را در آینده آسان‌تر کرده است، اقدامی که ممکن است تهران را از پاسخ قاطع باز دارد، یا اسرائیل را برای انجام حملات بیشتر یا هر دو تشویق کند.

خانم گرانمایه گفت: «در سرتاسر ایران و منطقه یک نفس راحت کشیده خواهد شد که ایالات متحده فعلاً توانسته نتانیاهو را مهار کند. اما ترس از این است که این یک محدودیت موقتی است که تا انتخابات ایالات متحده ادامه می‌یابد. مرحله "اردک لنگ" پیش رو می‌تواند لحظه‌ای باشد که در آن شاهد حمله مجدد اسرائیل در داخل ایران،  به عنوان یک پنجره طلایی برای کاهش توانایی‌های ایران باشیم».