به گزارش اکوایران، امروز -26 شهریور- اولین مصاحبه مطبوعاتی مسعود پزشکیان بعنوان رییس‌جمهوری دولت چهاردهم برگزار شد.

هادی حیدری روزنامه‌نگار و کارتونیست اجرای برنامه نشست خبری را بر عهده دارد.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. 

باید FATF و برجام را حل کنیم

برحسب قرعه‌کشی، خبرنگار خبرگزاری فارس، نخستین خبرنگاری بود که در جایگاه قرار گرفت و پرسش خود را مطرح کرد. پزشکیان در پاسخ بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سوال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند.

او همچنین اظهار کرد باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم.

چاره‌ای جز حل بحث اف‌ای‌تی‌اف نداریم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار «روزنامه دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

با چین یک شریکی استراتژیک خواهیم بود

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین مبنی بر آینده روابط ایران و چین بیان کرد: کاری که چین در خصوص میانجی‌گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط‌های منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد.

با این ناترازی‌ها نمی‌توان ادامه داد

رییس‌جمهور در پاسخ به «خبرنگار ایرنا» مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون FATF نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم.

تاکید بر استفاده از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی

رئیس‌جمهور خطاب «روزنامه هم‌میهن» مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.

تکذیب ادعای در اختیار گذاشتن موشک هایپرسونیک به انصارالله

پزشکیان خطاب بر «خبرنگار الجزیره» مبنی بر پتاب موشک هایپرسونیک انصارالله علیه اسرائیل و ادعای سیاسیون مبنی بر اینکه این موشک و تکنولوژی آن را ایران در اختیار انصارالله قرار داده، آن را تکذیب کرد و عنوان کرد یک انسان به یمن به راحتی نمی‌تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها  ندیده‌اند. چنین چیزی نیست.

روند فعلی غیرقابل ادامه است

پزشکیان در پاسخ به پرسش «خبرگزاری دانشجو» مبنی بر سخنان وی در زمینه انتقال پایتخت و موانع انجام آن و توجه به مسئله ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: توسعه ساده است؛ اگر تعادلی در این زمینه نداشته باشیم قطعاً به مشکلات بزرگی برخورد می‌کنیم. اگر کاهش بارندگی داشته باشیم قطعاً به مشکل آبرسانی می‌خوریم. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم به مشکل خواهیم خورد. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم.

تاکید بر وفاق در چارچوب سیاست‌های رهبری 

پزشکیان در پاسخ به پرسش «خبرنگار روزنامه کیهان» که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.

رییس جمهور تاکید کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم.

مسعود پزشکیان در پاسخ به روزنامه کیهان گفت: «می‌دانید من را به خاطر عدم التزام به اسلام رد کرده بودند؟»

خبرنگاران پس از این اظهارات برای مسعود پزشکیان دست زدند.

دعوت از ولیعهد عربستان به ایران

رییس جمهور خطاب به «خبرنگار المیادین» درخصوص روابط ایران با عربستان و اردن اظهار کرد: هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می‌کنم؛ چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می‌کنیم روابط خود را تقویت کنیم. او همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از دعوت او به ایران خبر داد.

تاکید چندباره پزشکیان بر رفع ناترازی‌ها

پزشکیان در پاسخ به «پرسش جماران» درباره گرانی نان و تاثیر آن بر زندگی اقشار فرودست جامعه، اظهار کرد: در این زمینه از ابتدای دولت تلاش کردیم مشکلات مردم و اصناف را حل کنیم که پرداخت بدهی گندمکاران، مطالبات پرستاران و نظایر آن از جمله مواردی است که تاکنون در حل کردن آنها گام برداشتیم.

رییس جمهور با تاکید بر رفع ناترازی‌ها و بی‌عدالتی‌ها عنوان کرد در دولت و به‌ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که قوت زندگی مردم به مشکلی نخورد.

وفاق، ابرپروژه دولت چهاردهم

رئیس‌جمهور وفاق را ابرپروژه دولت چهاردهم دانست و خطاب به «خبرنگار انصاف‌نیوز» گفت: ابرپروژه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. نرم‌افزاری یعنی انسجام، وحدت، ایجاد امید، مشارکت، و از بین بردن جو ناامیدی است. مملکت برای همه است. بحث‌های نرم‌افزاری خیلی پیچیده‌تر از سخت‌افزاری است. باید در اندیشه، فکر و رفتار تغییر ایجاد شود که ممکن است دهه‌ها طول بکشد. گروهی را برای شناسایی رانت، قاچاق، رشوه و دزدی و امثال این مسائل تعیین کرده‌ایم.

پزشکیان در حوزه سخت‌افزاری نیز اینطور گفت که باید جاده‌ها و ریل‌هایمان را به گونه‌ای درست کنیم که بتوانیم راه‌های‌مان را به هم وصل کرده و مشکلات‌مان را حل کنیم.

لزوم ارتباط سیاسیون و سرمایه‌گذاران ایران و ترکیه

 پزشکیان خطاب به خبرنگار آناتولی ترکیه، ترکیه را دوست و قوم و خویش ایران دانست. او همچنین تاکید کرد ما باید مسیری را ایجاد کنیم که شما راحت به ایران بیایید و ما راحت به ترکیه بیاییم. این روند را با قدرت ادامه می‌دهم. حتما به ترکیه می‌آییم و هم دعوت می‌کنیم تا به ایران بیایند. سرمایه‌گذاران، سیاسیون و دانشگاهیان دو کشور باید باهم ارتباط داشته باشند.

جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم

پزشکیان در پاسخ به «خبرنگار ایسنا» درباره لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و حمایت از برگزاری آنها، گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضد انقلاب شویم و ما را از پُست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت.  

رییس‌جمهور تاکید کرد: در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تأکید داریم. منظور این نیست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر باید توسط قوه قضاییه محاکمه شود.

در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم

پزشکیان درخصوص رفع تحریم‌های علیه ایران و ارتباط با کشورهای دنیا سوال «خبرنگار فرانس ۲۴» مبنی بر سابقه دو رییس جمهور سابق ایران -حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی- در این خصوص گفت: ما با کسی دعوا نداریم. کاری که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران شکل داد، آن‌ها می‌خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند. ما تا حالا خویشتن داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم.

وی اظهار کرد: ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می‌گیریم. تلاش می‌کنم ارتباطات خود را با همسایگان قوی‌تر و صمیمی‌تر کنیم. تلاش می‌کنیم روند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بهبود ببخشیم. با آمریکا و اروپا در چارچوب هایی که توافق کردیم پایبند هستیم. در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت مردم نیاز به قدرت دفاعی داریم.

لزوم اصلاح عدالت بین مدارس دولتی و خصوصی

پزشکیان در پاسخ به سوال «روزنامه جام‌جم» در مورد موضوع عدالت و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و خصوصی، گفت: روند اصلاح بسته به هدف، نیاز به زمان دارد.  قابل قبول نیست که افراد مناطق محروم نتوانند رشد کنند و به دانشگاه بروند و افرادی که با پول و مدارس ویژه بالا می‌آیند تمام، کرسی‌ها را بگیرند.

پزشکیان در پاسخ به تذکر گشت ارشاد: پیگری می‌کنم

«خبرنگار اندیشه پویا» صحبت‌هایش را اینطور که آغاز کرد که برای رسیدن به اینجا، از میانبرهای بسیاری گذر کردم که گیر گشت ارشاد نیافتم که پزشکیان در پاسخ به آن گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم.

پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر قهر سیاسی مردم با صندوق رای و احتمال جراحی‌های سنگین اقتصادی و فقدان سرمایه اجتماعی بیان کرد: وفاق در بالا به تنهایی شکل نخواهد گرفت که اگر چنین شود، تحکیم از بالاست، اگر‌موفق نشویم، همه ضرر خواهیم کرد. توسعه‌یافتگی یکی از مباحثش احترام به فرهنگ جامعه است. 

اگر به جایی نرسیم، همه ضرر خواهیم کرد. من نمی‌توانم در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی وجود ندارد، ادامه حیات دهم.

زیر بار زور نمی‌رویم

مسعود پزشکیان درخصوص سفر به روسیه و شرکت در نشست بریکس خطاب به «خبرنگار راشا تودی» گفت: ارتباط ما با روسیه و چین خوب بوده و با قدرت ادامه می‌دهیم. مطمئنم اگر ما در بریکس و منطقه با هم تعامل کنیم تحریم های ناجوانمردانه اثرگذار نیست. ما دوست نداریم با آنها قطع ارتباط کنیم، اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور نمی‌رویم.

جلوگیری از دزدی و رانت از اولویت‌های دولت چهاردهم

رییس جمهور خطاب به «خبرنگار صداوسیما» اولویت دولت را جلوگیری از دزدی، رشوه، رانت و قاچاق دانست. او در ادامه نیز عنوان کرد که با مشخص شدن اهداف دولت طبق برنامه هفتم توسعه، مسوولان اجرا را مشخص می‌کنیم بعد چگونه اجرا کردن و چگونه پاسخ دادن را تعیین می‌کنیم. 

در اولین فرصت با مسئولان مصری گفت‌وگو می‌کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال «خبرنگار العالم» درخصوص سیاست ارتباطی با دولت مصر عنوان کرد: در اولین فرصت ممکن با مسئولان آنان ارتباط داشته و گفت‌وگو می‌کنیم. از ارتباط با مصر استقبال می‌کنیم.

پیگیری برای پرداخت مطالبات بازنشستگان

رییس جمهور خطاب به «خبرنگار خبرآنلاین» که درباره گشت ارشاد، فیلترینگ، همسان‌سازی حقوق‌ها و اتباع خارجی سوال پرسیده بود، گفت: قرار نبود گشت ارشاد برخوردی داشته باشد و دادستانی اعلام کرد حق برخورد ندارند. درخصوص فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات در حال پیگیری است و صحبت‌هایی داشته‌ایم.

پزشکیان با اشاره به ساماندهی اتباع خارجی نیز گفت: ۳ جلسه در شورای عالی امنیت گذاشتیم، یک عده پاسپورت دارند و طبیعتا باید با آن یک مدل برخورد شود و یک عده بدون پاسپورت آمدند و باید چارچوب قانون را رعایت کنند.

او درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اینطور گفت: یک مقدار از آن بدهی‌ها پرداخت شده و بالای ۷۰ همت است ولی قانون ۲۰ همت گفته است، پیگیری می‌کنیم که ۵۰ همت را از کجا پیدا کنیم، ۵۰ هزار میلیارد تومان پول گندم، پرستار و دارو است، یک توقعی ایجاد کردیم اما منابع تامین آن را نداریم. از رهبری اجازه گرفتیم که مقداری ارز از صندوق برداشت کنیم و در جاهایی که امکان دارد جبران کنیم. ما حقوق مصوب بازنشسته را نمی‌دهیم اما این طرف یکی برق و گاز و بنزین انرژی مصرف می‌کند، تا دلت بخواهد پول می‌دهیم. ۵ میلیارد برای واردات بنزین هزینه کردیم، اگر این را نمی‌دادیم پول بازنشسته‌ها و معلم‌ها و پرستارها را می‌شد، پرداخت کرد.

به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم

پزشکیان در پاسخ به سوال «خبرنگار AP» مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی دائما نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی می‌کند، بیان کرد: ما نیاز تکنیکی و علمی خود را دنبال می‌کنیم و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. به چارچوب برجام پایبند بودیم و باز هم به دنبال حفظ تعهدات هستیم. آنها پاره کردند، ما در چهارچوب سازمان انرژی اتمی کار خود را پیش می‌بریم. آن ها به تعهدی که نوشتند پایبند باشند ما هم به تعهدات خود پایبند می‌شویم.

از زنان در جایگاه‌های مختلف استفاده می‌کنیم

پزشکیان خطاب به «خبرنگار ZDF»  مبنی بر تغییرات و جمع‌آوری گشت ارشاد و مطالبات زنان بیان کرد: وزارت کشور آئین نامه‌هایی را تنظیم می‌کند و در تلاش برای بهبود این روند هستیم. در دولت تلاش می‌کنیم از زنان در جایگاه‌های مختلف استفاده کنیم. باید بین دو طرف تعادل برقرار کرد.

دولتمردان آمریکایی به حقوق مردم ما احترام بگذارند

رئیس‌جمهور در پاسخ به آخرین سئوال که توسط «خبرگزاری موج» پرسیده شد مبنی بر اینکه پیام مشخص شما برای دولتمردان آمریکایی برای تعامل با آنان چیست؟ گفت: به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای ایران توطئه نچینند. اگر دست از سر ما بدارند رفتار و زندگی ما می‌تواند برای جاهای دیگر الگو باشد اما آنها آدم‌های خوب و نخبگان و دانشمندان ما را ترور می‌کنند و ما را وادار به انجام کارهایی می‌کنند و بعد می‌گویند اینها آدم‌های خوبی نیستند.

واکنش پزشکیان به موضوع رفع حصر

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور در پایان نخستین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل شده است؛ برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.

وی تاکید کرد: همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.