به گزارش اکوایران، در حالی که بانک‌های چینی نسبت به تحریم‌های ایالات متحده به دلیل حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین محتاط شده‌اند، اتکای روسیه به چین امسال با مشکلات متعددی روبرو شده است. این بانک‌ها معاملات را رد می‌کنند و مسکو را مجبور می‌کنند کارمزد نقل و انتقال یوان (RMB) را افزایش دهد.

مسکو که به شدت تحریم شده است از دومین اقتصاد بزرگ جهان از زمان آغاز جنگ اوکراین سود برده است. تجارت دوجانبه با افزایش 26 درصدی به بالاترین حد یعنی 240 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده، و روسیه به بزرگترین منبع نفت چین تبدیل شده است.

افزایش کارمزد

به گزارش نیوزویک، ماه گذشته، رسانه‌های روسی گزارش دادند که حدود 98 درصد از بانک‌های چینی اکنون تسویه حساب‌های یوان را رد می‌کنند. اول بانک‌های بزرگ چینی و اکنون نیز بانک‌های محلی‌تر، تبعیت از دولت بایدن را افزایش داده‌اند تا از خود در برابر تحریم‌های ثانویه محافظت کنند. این محدودیت برای استفاده از یوان باعث کمبود نقدینگی شده است که به نظر می‌رسد باعث افزایش اخیر کارمزد توسط بانک‌های روسی شده است.

شرکت‌های روسی که با چین تجارت می‌کنند، در این ماه با موانع بیشتری، این بار از سوی وام‌دهندگان داخلی، مواجه شدند.

پرتال خبری مالی روسی فرانک مدیا روز دوشنبه گزارش داد که بانک تجاری روسیه Expobank JSC هفته گذشته کارمزد انتقال پول به یوان را از 1.2 درصد با حداقل کارمزد 350 یوان (49 دلار) به 6.5 درصد افزایش داد.

اورالسیب بانک نیز قرار است کمیسیون خود را برای نقل و انتقال یوان به 6.5 درصد مبلغ انتقالی در روز جمعه افزایش دهد. این بانک همچنین گفت که حداقل مبلغ انتقال خود را به ارز چین به 400 یوان افزایش خواهد داد.

در همین حال، بانک اس‌دی‌ام روسیه کارمزد خود را برای نقل و انتقالات در یوان به 6.2 درصد افزایش داده است.

ویاچسلاو آندریوشکین، نایب رئیس بانک اس‌دی‌ام به این خبرگزاری گفت: «از آنجایی که پرداخت با این ارز دشوارتر می‌شود، هزینه‌ها در حال افزایش است. بنابراین، افزایش قیمت به طور مستقیم با کمبود فرصت در بازار مرتبط است. این مسئله مستقیما به هزینه‌های بالاتر برای انتقال از بانک‌های ما تبدیل می‌شود.»

چین روسیه

واردکنندگان روسی نیز به طور فزاینده‌ای مجبور به تکیه بر واسطه ها شده‌اند.

بانک مشترک چینی-روسی

یک راه حل ممکن که می‌تواند به هر دو کشور کمک کند، یک بانک مشترک چین و روسیه است.

الکسی ماسلوف، مدیر مؤسسه کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو، به خبرگزاری دولتی تاس گفت: «ایده یک بانک روسی-چینی دهه‌ها پیش مورد بحث قرار گرفت، اما پس از آن موضوعیت نداشت، زیرا سیستم موجود به طور منطقی کار می‌کرد.»

او گفت که بانک پیشنهادی «به طور فعال توسط رسانه‌ها در چین مورد بحث قرار می‌گیرد»، در حالی که اذعان داشت که این بحث در مراحل اولیه است.

گنجاندن بورس مسکو (MOEX) در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تجارت دلار را محدود کرد و این کشور را برای تجارت بین المللی و ذخایر ارزی بیشتر به یوان متکی کرد. این مسئله همچنین روسیه را در برابر سیاست‌های پولی و نرخ تبدیل ارز همسایه خود آسیب‌پذیر کرد.