بازار ارز در هفته جاری کمی رشد کرد و قیمت ها در بازار ارز و سکه بالاتر از ایستگاه پایانی هفته قبل ایستاد.

پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی، کارزار انتخاباتی فعال شده و داوطلبان برای شرکت در رقابت ریاست‌ جمهوری ثبت‌نام را آغاز کرده‌اند. بازار ارز حتما رویکرد و نگاه کاندیداهای ریاست‌جمهوری را زیر نظر قرار می‌دهد. نگاه و سیاست‌های اقتصادی و نوع نگاه به سیاست خارجه از اخبار مهم اثرگذار بر آینده بازار ارز خواهد بود. بهبود و ارتقاء ارتباط‌های بین‌المللی علی‌الخصوص با اعراب اثر غیر قابل انکاری بر کنترل قیمت در بازار ارز داشته است. حضور پررنگ مقامات کشورهای عربی در مراسم ادای احترام به رئیس جمهور، تماس‌هایی که با مقامات ایرانی در این یک هفته برقرار شده است نشان می‌دهد که اعراب همچنان خواهان بهبودروابط با ایران هستند.

طلافروش‌ها بالاخره اعتصاب خود را شکستند و به همین خاطر این احتمال هم تقویت شد که بخشی از افزایش قیمتها در بازار ارز و طلا در هفته جاری ناشی از انباشت تقاضا در هنگام تعطیلی طلافروشی‌ها باشد. در هفته جاری سکه امامی رشد ۳.۵۴ درصدی داشت ولی در کانال چهل میلیون تومان نوسان می‌کند .

تتر در روز پایانی هفته از خواب پرید، عقب ماندگی خود با دلار را کم کرد و در نهایت هم سطح دلار تهران ایستاد.

یکی از نگرانی ‌ها درباره آینده بازار ارز، نگرانی احتمال پیروزی ترامپ است که به سابقه خروج او از برجام و سیاست‌های خصمانه‌اش درباره ایران برمی‌گردد. روز قبل ترامپ در دادگاه برای تمام ۳۴ اتهام مطرح شده مجرم شناخته شد. اتفاقی که به عقیده بسیاری در اذهان عمومی به ضرر ترامپ خواهد بود و می تواند طرفداران او را ناامید کند. چنین اخباری که قدرت ترامپ را تضعیف می‌کند در نهایت انتظارات افزایشی بازار ارز را خنثی می‌کند و اثر وعده‌های ضدایرانی او را از بین می‌برد.

IMG_20240531_102551_214

 در این هفته، طلای اب‌شده هم‌رشد بیش از ۳ درصدی داشت ولی در نهایت نیم سکه با افزایش ۱.۰۲ درصدی کمترین بازهی را ایجاد کرده است.

در هفته آتی جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزاری خواهد شد و بازار ارز آن را زیر نظر خواهد گرفت. البته اخبار واصله تا کنون حکایت از عدم تصویب قطعنامه الزام آور علیه ایران است.