ادغام بانک های نظامی در بانک سپه چه چالش هایی دارد؟

رئیس کل بانک مرکزی در یاداشتی خبر از تمام شدن پروژه بزرگ ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه خبر داد و اعلام کرد همانطور که وعده داده شده بود تا پایان آذر این پروژه بزرگ با برگزاری مجمع بانک انصار به عنوان آخرین بانک باقی مانده انجام شد و پرونده این ادغام عظیم بسته شد اما هنوز چند موضوع مبهم در مورد ادغام این بانک ها در بانک سپه وجود دارد،  با مرور تعداد شعب و کارمندهای این بانک‌ها می بینیم که این ۵ موسسه بانکی حدود ۲۵۸۲ شعبه و بیشتر از ۲۱ هزار و ۶۰۰ کارمند دارند که اگر با بانک سپه ادغام شوند تعداد شعب آن به بیش از ۴۲۰۰ شعبه و تعداد کارمندان آن به بیش از ۳۶ هزار نفر خواهد رسید. این در حالی است که بانک ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور ۳۳۰۰ شعبه دارد.

 

 

مشکلات ادغام بانک های نظامی

به طور کلی یکی از مشکلات بزرگ نظام بانکی این است که بانک‌های کشور در گذشته شعب متعددی را خریداری کردند و بخشی از دارایی بانک‌ها را اموال نقدناپذیر ملکی تشکیل داده است. این موضوع در بانک‌های نظامی نیز به چشم می‌خورد. بنابراین ادغام این بانک‌ها باعث می‌شود که همه مشکلات در یک بانک تجمیع شود.علاوه‌بر این، در برخی خیابان‌های پرتردد پایتخت، شعب این بانک‌ها در کنار یکدیگر قرار دارد و درصورتی که سردر این بانک‌ها به بانک سپه تغییر کند احتمالا شاهد چند شعبه بانک سپه در همسایگی یکدیگر خواهیم بود! حال در شرایطی که فروش شعب با توجه به افزایش قیمت و کاهش تقاضا در بازار مسکن با رکود مواجه شده است، سیاست‌گذار چه برنامه‌ای برای تبدیل دارایی غیرنقد به نقد خواهد داشت؟

حالا فرض کنیم که بانک سپه به هر ترتیب از این ماجرا عبور کند و تعداد شعبه ها رو کاهش بدهد و مثلا تعداد شعبه ها را به نصف برساند، اینطور تازه چالش نیروی کار شروع میشه و بانک سپه که نمی تواند تعهد استخدامی بانک هایی که درش ادغام شدند را نقض کند و مجبور است در هر شعبه حداقل ۱۶ نفر کارمند داشته باشه در حالی که این عدد برای بانک تجارت به عنوان بانکی که بیشترین میانگین کارمند در هر شعبه را داره، ده نفر است.

از همه اینها مهم تر موضوع تعیین تکلیف شرکت های وابسته به این بانک هاست، شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ۲۸۵ شرکت هستند که بانک سپه باید با اجرای راهکارهای لازم انحلال، ادغام، واگذاری و ادامه فعالیت آنها را تعیین تکلیف کند، همه اینها یعنی نمیشود گفت که پرونده ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه بسته شده بلکه باید گفت با تجمیع مشکلات ۶ بانک در یک بانک، تازه در آستانه شروع یک ماجرای سخت و پیچیده هستیم.