اخیرا اسکای نیوز عربی مدعی شده دولت بایدن به‌ کمک میانجی ‌های اروپایی، ابتکاری به راه خواهد انداخت برای گفت ‌و ‌گوی مستقیم با تهران. 

با اینکه تخت روانچی از عدم تمایل ایران برای گفت‌ و گو با جو بایدن و انتظار برای گام اول رئیس جمهور آمریکا در راستای لغو تحریم‌ ها و بازگشت به توافق هسته ‌ای گفته؛ اما به نظر می ‌رسد که هم ایران و هم آمریکا، تمایل به مذاکره و رفع تحریم‌ ها دارند.

 

بایدن تا نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ در ایران صبر می‌کند؟

به نظر آمریکا حتی در کلام هم اشتیاق خود را برای برقراری روابط دیپلماتیک با ایران نشان داده به حدی که مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از متحدان‌شان خواسته بود که در آستانه تغییر دولت در ایالات متحده، تحریک به جنگ نکنند، دیروز هم با اشاره  به روی کار آمدن دولت جو بایدن، دوره فعلی را «دوره فرصت» در روابط میان تهران و واشینگتن عنوان کرد.

او برخلاف تحلیلگران امنیتی که نگران فعالیت‌های نظامی ایران هستند اعتقاد دارد ایران نه‌تنها به صورت مستقیم به هیچ‌یک از اهداف ایالات متحده حمله نکرد، بلکه تا حد بسیاری گروه های مقاومت تحت حمایت ایران، نیز رفتارهای مدیریت شده ای در یک ماه اخیر داشته اند اما در بین مسوولان کشور دیدگاه‌ها نسبت به تمایل آمریکایی‌ها به مذاکره بدبینانه است و توقع می‌رود که آمریکا با بازگشت به برجام حسن نیت خود را ثابت کند.

 محمد جواد ظریف گفته مادامی که ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازنگردد، تهران آمادگی نداردکه حسن نیت خود را نشان دهد و تخت‌روانچی سفیر ایران در سازمان ملل هم صریحا اعلام کرده که ما قصد نداریم پا پیش بگذاریم.

جو بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تاکید کرده بود که اگر ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کند، واشنگتن نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

 این روز‌ها هم با اتخاب افرادی مانند آنتونی بلینکن و رابرت مالی برای جایگاه وزارت خارجه و نماینده ویژه امور ایران اقدامات مثبتی انجام داده

به نظر ۲ طرف توپ را در زمین طرف مقابل می بینند سوال اصلی این است که آیا بایدن در زمان کوتاهی پای میز مذاکره می‌آید یا تا نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ در ایران صبر می‌کند تا ببیند با کدام گروه سیاسی در ایران طرف است؟