اهمیت بازارهای مالی هفتگی در اقتصاد ایران از ناحیه تورم است. بازار اولیه اوراق بدهی دولتی که در آن دولت می تواند اوراق خود را به مشتریان بفروشد می تواند به نوعی عاملی بازدارنده بر سر تورم باشد. چرا که دولت به جای آن که از تنخواه بانک مرکزی پول بردارد یا از طریق دیگری پایه پولی را رشد می دهد می تواند با فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه نیازهای مالی خود را ازسویی غیر تورمی برطرف کند.

اوراقی که در صورتی که بانک ها خریدار‌ آن باشند می توانند با دادو ستد با بانک مرکزی آن را به عنوان وثیقه یک هفته ای گذاشته و نیازهای مالی خودرا از طریق این نهاد برطرف کنند. بده بستان بانک ها در این بازار می تواند نقشی مهم در تعیین نرخ سود بین بانکی داشته باشد. نرخ سودی که بازهم خود می تواند اثرگذار بر نرخ تورم باشد.

به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند نرخ سود در بازارهای مالی تغییرات قابل توجهی داشته است. به طور کلی در هر هفته سه بازار مالی به صورت مستمر برگزار می شود. در بازار اولیه دولت با فروش اوراق بدهی به مشتریان سعی در بهبود وضعیت نقدینگی خود دارد. برخی کارشناسان معتقدند این بازار می تواند در آمدزایی دولت را از مسیری غیر تورمی هموار کند و از این جهت برای کشور عایدی اقتصادی به همراه داشته باشد.

هفته صفر دولت در بازار اولیه

در بازار اولیه اوراق بدهی منتهی به 3 آذر ماه به طور کلی دولت هیچ دسته اوراقی را نتوانسته به مشتریان خود بفروشد در این بازار که عمده مشتریانش بانک ها و بورسی‌ها هستند دو دسته اوراق با حداقل نرخ سود 22.53 درصد عرضه شده که مورد استقبال هیچکدام از مشتریان قرار نگرفت.

در نتیجه نرخ سود در این بازار با توجه به عدم خرید از دولت تعریفی نخواهد داشت. طبق داده های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تاکنون طی بیست و هفت مرحله حراج اوراق بدهی دولتی مجموعا 61 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق فروخته شده که همین مقدار در راستای تامین کسری بودجه دولت مصرف شده است.

نرخ سود ثابت در بازار باز

اوراقی که بانک ها از بازار اولیه خریداری می کنند را می توانند در راستای استقراض نقدینگی از بانک مرکزی مورد استفاده قرار دهند. در این بازار بانک ها اوراق خود را نزد بانک مرکزی گذاشته و در قبالش به مدت یک هفته از این نهاد وام می گیرند. سود این وام دهی بانک مرکزی همان نرخ سود بازار باز بوده که برای 12 هفته متوالی برابر با 21 درصد ثابت مانده است.

از سویی میزان تزریق نقدینگی در این بازار نیز در نزدیکی 70 هزار میلیارد تومان قرار داشته و تغییری را رقم نزده است.

روند ثابت نرخ سود بین بانکی

در بازار بین بانکی یا همان بازار شبانه بانک های دارای کسری می توانند نیازهای نقدینگی خود را از طریق استقراض از بانک های دارای مازاد برطرف کنند. این بده بستان میان بانکها نرخ سود معلومی دارد که در بازه 14 تا 22 درصد حرکت می کند. کریدوری که بانک مرکزی آن را معلوم کرده است.

از جهتی این نهاد خود با وثیقه اعتبارات قاعده مند نیاز بانک ها را مرتفع کرده وسعی می کند تا نیازهای مالی در این بازار را با نرخ سود 22 درصد برطرف کند.

طبق داده ای آماری بانک مرکزی در این هفته، مجموع تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه برابر با 14 هزار میلیارد تومان بوده و از هفته قبل رشد قابل توجهی را ثبت کرده است.

این در حالی است که با وجود تغییر بسط پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی اما همچنان نرخ سود بین بانکی در مسیری ثابت حرکت کرده و در مرز 20.89 درصد قرار گرفته است.

نرخ سود