سه سال پیش به منظور بهبود وضعیت نقدینگی بانک ها و کنترل نرخ سود بین بانکی بازار باز راه اندازی شد تا بانک مرکزی بتواند باروشی قاعده مند نیاز میان مدت تر بانک ها را رصد کرده و در عین حال سیاست پولی خود را نیز دنبال کند. این بازار در سال جاری اکنون به مرحله پانزدهم خود رسیده و حاوی اتفاقات عجیبی بوده است.

به گزارش اکوایران به نقل از اقتصاد نیوز، اتفاقات عجیب در بازار باز همچنان ادامه داشته و نرخ سود کماکان تاریخ سازی می کند.

به طور کلی در این بازار بانک ها اوراق به بانک مرکزی می فروشند تا بتوانند در تاریخ سررسید بیشتری در مقایسه با بازار شبانه از بانک مرکزی استقراض نقدینگی کنند.

اتفاق مهم در این هفته آن است که باوجود ثابت ماندن بسط نقدینگی در سه هفته متوالی همچنان هزینه این تزریق پول روندی افزایشی داشته و بیشترین سطح خود در تاریخ بازار باز را ثبت کرده است.

ثبات بسط نقدینگی در بازار باز

در پانزدهمین مرحله پانزدهم حراج، میزان بسط نقدینگی در بازار باز برابر با 59 هزار و 900 میلیارد تومان بوده و کاملا برابر با دو هفته قبل خود بوده است.

این سومین هفته ای است که در بازار باز میزان تزریق نقدینگی در سطح ثابتی رقم می خورد.

از آن جا که اساس معاملات در این بازار بر پایه خرید و فروش اوراق بنا شده است بانک ها با اوراقی که بانک مرکزی می فروشند استقراض نقدینگی از این نهاد می کنند. بنابر این باید دوباره در تاریخ سررسید و بانرخ سود مشخصی که بانک مرکزی آن را تعیین می کند دوباره از بانک مرکزی اوراق خود را پس گرفته و هزینه استقراض را به بانک مرکزی عودت دهند.

یکی از مهم ترین شاخص ها دراین بازار که به نوعی در نرخ بهره نیز اثر گذار است نرخ سود است.

این نرخ در هفته سوم تیر ماه به 20.91 درصد رسیده که بیشترین نرخ سود در تاریخ برگزاری بازار باز بوده است.

بازار باز

شدت معاملات بازار بین بانکی در هفته سوم تیر ماه 

در بازار موازی بازار باز بانک مرکزی مداخله کوتاه مدت تری را در بانک ها دارد. در این بازار بانک ها می توانند نیاز های فوری خود را مرتفع سازند. به علت کوتاه بودن تاریخ سررسید (نهایتا سه روزه) آنرا بازار شبانه هم می گویند. 

نرخ سود در بده بستان این بازار از 14 تا 22 درصدبوده که کف و سقف آن در اختیار بانک مرکزی است. بنابراین اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این بازار با نرخ سود 22 درصد انجام می شود که در این هفته به 22 هزار و 660 میلیارد تومان رسیده و سطح بالایی قرار گرفته است. 

بازار باز