به گزارش اکوایران، تغییر از یک کارمند شرکت به یک صاحب کسب­‌وکار می‌تواند یک اتفاق هیجان‌انگیز باشد. جذابیت ساختن رویاها، استقلال در برنامه‌ها و احساس غرور واقعی در مالکیت می‌­تواند انگیزه‌هایی قدرتمند برای کسانی باشد که می­‌خواهد این تغییر بزرگ را ایجاد کنند.

بااین وجود، بررسی‌های فوربز نشان می‌دهد که «ازدست رفتن ثبات» بسیاری را از عملی کردن این تغییر باز می­‌دارد. ترک کردن پرداخت‌­های منظم، بیمه درمانی و مزایای دیگر شرکت‌­ها می‌تواند دشوار باشد.

ولی در شرایط اقتصادی فعلی، ثابت کار در شرکت‌­ها می­‌تواند فقط یک تصور باشد. تنها در سال 2023، اخراج‌­ها در ایالات متحده 98 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. و حداقل 40 درصد از شرکت­‌ها انتظار اخراج‌های بیشتری را در 2024 دارند.

در همین حال اما کارهای آزاد درحال رشد است. در 2023، دارندگان شغل آزاد 38 درصد از نیروی کار آمریکا را تشکیل داده‌اند و انتظار می‌­رود افزایش نیز پیدا کند، چراکه تعداد کارکنان شرکتی که شغل خود را برای ماجراجویی جدید به خطر می‌اندازند یا به دلیل اخراج مجبور به این کار می­‌شوند درحال افزایش است.

ولی، غیر از ثباتی که کارکنان تصور می‌­کنند کار در شرکت‌­ها برای آنها دارد، کارشناسان "ترس" را به عنوان مهم‌ترین عامل باقی ماندن کارکنان در شرکت‌ها معرفی می­‌کنند که آنها را از تغییر شغل باز می­‌دارد. ولی این ترس از کجا می‌آید و آنها چطور می­‌توانند بر آن غلبه کنند؟

کیم ریتبرگ، یک بازاریاب دیجیتال که به صاحبان کسب‌­وکار کمک می­‌کند رهبری فکری خود را کشف کنند معتقد است "ترس از قضاوت" بسیار قدرتمند است؛ صاحب کسب‌­وکار شدن، یا رهبری فکری را بدست گرفتن، ترس از قضاوت شدن را بر می‌انگیزد؛ ولی آنها باید باور کنند که ارزشمند هستند و درک کنند که حرفی برای زدن دارند.

به گفته خودش، او نیز زمانی که درست کردن پادکست‌های خود را آغاز کرد تردیدهای خود را داشت. حالا اما پادکست‌­های او در میان برترین‌ها در اپل قرار دارد، درحالی که یکسال زمان برد تا شجاعت این را پیدا کرد که آن را آغاز کند. او برای رسانه‌های بزرگ پادکست می­‌ساخته است و به مدت 15 سال مدیررسانه و روزنامه‌نگار بوده است، با اینحال آرام کردن صدای شک و تردید برای او نیز بسیار زمانبر بوده است.

بنیانگذار شرکت Hugimals که ابزارهایی برای کاهش استرس به شکل حیوانات عروسکی تولید می­‌کند نیز معتقد است ترس، به خصوص برای کسانی که کل زندگی کاری خود را در شرکت‌­ها بوده‌اند قوی است؛ مردم از اینکه راحتی کار در شرکت را رها کنند و ناشناخته­‌ها را در آغوش بگیرند می‌­ترسند. اما چطور باید بر این ترس غلبه کرد؟

دانا هورک، رئیس یک شرکت بازاریابی به بنیانگذاران توصیه می­‌کند به جای برآورد راحتی­‌هایی که پشت سر می‌­گذارند، روی مهارت­‌های جدیدی که به دست خواهند آورد تمرکز کنند.

بنیانگذار شرکت Global Citizen Year نیز به بنیانگذاران توصیه می‌­کند که در وهله اول فکر کنند که چرا می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه بیندازند. به گفته او، ما به عنوان انسان، برای امنیت و پیش‌بینی‌پذیری سخت تلاش می‌کنیم و از ناشناخته‌­ها هراس داریم؛ درحالی که نقطه مقابل نااطمینانی، اطمینان نیست، بلکه ایمان است؛ و زمانی که آنرا بدست بیاوریم شجاعت این تغییر را داریم.

ریتبرگ معتقد است که سه اصل کلیدی برای غلبه بر این ترس وجود دارد:

1. آینده‌ای که می‌­خواهید را تصور کنید. تجسم‌کردن آهنربای قدرتمندی است که شما را از وضعیت موجودشان دور می‌کند و به سمت چیز بهتری می‌­کشاند.

2. ترس را در مقابل انگیزه بسنجید. قدرت آرزو باید بر موانع ذهنی شما غلبه کند؛ بسیاری از مردم چیزی را در تئوری می‌خواهند، ولی اقدام نیاز به انگیزه دارد.

3. برای خودتان مهلت تعیین کنید. هنگامی که اهدافی را با یک جدول زمانی مشخص و نقاط عطف کوچک ایجاد می‌کنید احتمال دستیابی به آن‌ها بیشتر است. و اگر مداوم آنها را عقب می‌اندازید، از خودتان سوال کنید که علت آن چیست.

همچنین مهم است که بدانید راه‌اندازی یک کسب‌­وکار یک تصمیم بزرگ است و در صورت تزلزل بهتر است به آن وارد نشوید. به گفته یک سرمایه‌گذار، هر چیزی که به شجاعت، پشتکار، صبر، فداکاری یا سختی نیاز دارد باید این حکمت روبرو شود؛ اگر می‌توانید دلسرد شوید، باید دلسرد شوید؛ افرادی که موفق می‌شوند را نمی‌توان دلسرد کرد.