به گزارش اکوایران، قیمت‌ جهانی نفت روز دوشنبه به کمک اوج‌گیری مصرف تابستانی و کاهش تولید اوپک پلاس با افزایش مواجه شد، گرچه افزایش تولید از سوی سایر تولیدکنندگان و پتانسیل نوسانات اقتصادی ناشی از تغییر چشم‌انداز سیاسی افزایش آن را محدود کرد.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت روز دوشنبه تا ساعت 13:40 دقیقه به وقت تهران با 42 سنت افزایش به 85.42 دلار رسید. معاملات نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 44 سنت افزایش 81.97 دلار در هر بشکه معامله شد.

هردوی این شاخص‌ها در ماه گذشته رشد 6 درصدی را تجربه کردند؛ به‌طوری که پس از آنکه اوپک پلاس عمده کاهش‌ها در تولید نفت عمیق خود را تا سال 2025 تمدید کرد برنت در طول دو هفته گذشته بالاتر از 85 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

این مساله سبب شد تحلیلگران کسری عرضه را در سه ماهه سوم سال پیش‌بینی کنند؛ چراکه حمل‌ونقل و تقاضا برای تهویه هوا در طول تابستان به ذخایر سوخت فشار وارد می‌کند.

روز جمعه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش داد که تولید نفت و تقاضا برای محصولات اصلی در ماه آوریل به بالاترین میزان خود در طول چهار ماه گذشته رسیده است که از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: شاخص‌های تقاضای نفت، به‌خصوص در بازار مهم آمریکا قوی به‌نظر می‌رسند و اوج تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت خام همچنان برقرار است و انتظار می‌رود تا ماه آگوست ادامه یابد.

تقویت امیدها از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش نگرانی‌های ژئوپلتیک در اروپا و همچنین میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان نیز کفی را برای قیمت‌ها حفظ کرده است.

به گفته یک تحلیلگر بازار، این هفته احتمالا نوسانات بازارها افزایش خواهد یافت، زیرا انتخابات در دستور کار اروپا و بریتانیا قرار دارد، در حالی که در ایالات متحده نگرانی‌ها درباره شرایط سلامت بایدن برای ریاست جمهوری بر اخبار حاکم است.