به گزارش اکو ایران، اولین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در سال 1401 توسط بانک مرکزی اعلام شد. طبق اطلاعیه این نهاد در تاریخ سوم خرداد امسال نخستین حراج بازار اولیه برگزار می شود که در آن بانک ها و نهادهای تامین سرمایه می توانند اوراق بدهی را از دولت خریداری کنند.

به طور کلی یکی از مهم ترین راه های درآمدزایی دولت فروش اوراق در این بازار به نهادهای مالی و بورسی هاست. مشتریان در این بازار می توانند با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق در بازار، اوراق را خریداری کرده و دولت نیز از این طریق بدون آن که پولی چاپ کند کسری بودجه خود را تامین کند. این دادو ستد به باور برخی از کارشناسان مسیری مهم در جلوگیری از افزایش تورم و پیشگری از کاهش قدرت خرید جامعه به شمار می آید.

در همین رابطه اما بررسی مراحل اولیه فروش اوراق در سه سال گذشته نشان می دهد در مرحله نخست 1401 نرخ سود اسمی  و تاریخ سررسید اوراق متفاوت از آغاز های دو سال گذشته بوده است.

عرضه 10 هزار میلیاردی اوراق بدهی در هفته اول 1401

در نخستین هفته برگزاری حراج اوراق بدهی، دولت 10 هزار میلیارد تومان اوراق جهت فروش به مشتریان خود عرضه کرد.

در هفته منتهی به سوم خرداد ماه خریداران می توانند با توجه به ویژگی اوراق آن ها را خریداری کنند.

مقایسه حجم عرضه شده در این هفته با هفته های نخست سه سال گذشته نشان می دهد هم ارز با سال 99 میزان عرضه اوراق کمترین حجم را در برداشته است.

در  مرحله نخست سال 99 میزان اوراق عرضه شده در بازار اولیه مانند امسال برابر با 10 همت به ثبت رسید.

در سال 1400 اما حجم اوراق عرضه شده در مرحله نخست حراج برابر با 25 هزار میلیارد تومان بوده و در این مدت بیشترین میزان عرضه اولیه را در بازه سه ساله ثبت کرده بود.

در ادامه بررسی دقیق تر آمارهای اوراق بدهی نشان می دهد در این هفته تاریخ سررسید و نرخ سود اوراق بدهی متفاوت از هفته های آغازین در سال های گذشته ثبت شده است.

اوراق بدهی دولتی

بیشترین نرخ سود دربازار اولیه اوراق بدهی دولتی

بطور کلی اوراق عرضه شده در هفته اول سال 1401 اراد 104 و اراد 105 بوده است. طبق داده های بانک مرکزی نرخ سود اسمی سالانه این اوراق برابر با 18 درصد بوده که بیشترین نرخ را در میان هفته های آغازین حراج اوراق در سال های اخیر داشته است.

به عنوان مثال در موعد مشابه سال 1400 اراد 85، اراد 86 و اراد 87 در بازار حراج عرضه شده که به ترتیب نرخ سود اسمی آن برابر با 15، 16 و 17 درصد به ثبت رسیده بود.

در سال 1399 نیز اوراق عرضه شده اراد 31 و اراد 32 بوده که نرخ سود آن ها برابر با 15 درصد ثبت شده بود.

به طور کلی هر چه نرخ سود اوراق بدهی دولتی بالاتر باشد تمایل خریداران به مشارکت در بازار بالاتر خواهد بود. همانطور که مشاهده می شود نرخ سود اسمی سالانه اوراق در هفته اول حراج اوراق برابر با 18 درصد بیشترین نرخ سود اوراق بدهی دولتی در مقایسه با سال های گذشته بوده است.

اوراق بدهی دولتی

کمترین تاریخ سررسید اوراق بدهی دولتی در استارت حراج 

در سمت دیگر مقایسه خرید و فروش بازار اولیه، مشاهده می شود تاریخ سررسید اوراق در هفته نخست امسال کمترین سطح را در میان سال های گذشته داشته است.

بطور کلی تاریخ سررسید پایین تر موجب می شود تا اوراق بدهی سرعت نقدشوندگی بالاتری داشته و از جذابیت بیشتری برای خریداران برخوردار باشد.

در همین رابطه کمترین تاریخ سررسید اوراق بدهی در سال 1399 تقریبا 3 سال و نیمه و در سال 1400 تقریبا 1 سال و 5 ماه بوده است.

این در حالی است که پایین ترین تاریخ سررسید در اوراق عرضه شده در هفته اول 1401 به اراد 104 تعلق داشته که 1 ساله بوده است.

در نهایت بررسی عرضه اوراق در هفته های آغازین سال های گذشته نشان می دهد در میان مراحل اول سال 1399 تا 1401 این جدی ترین شروع دولت در فروش اوراق بدهی دولتی بوده است.

 اوراق بدهی دولتی