به گزارش اکوایران؛  به نوشته بلومبرگ، وزارت کشاورزی بوداپست با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تعلیق فرایند واردات تا 30 ژوئن اجرایی خواهد شد ، البته مشروط برآن که اتحادیه اروپا در این مسیر اقداماتی اساسی انجام ندهد. یاروسلاو کاچینسکی، سیاست‌مدار پرنفوذ لهستانی و رهبر حزب ملی‌گرای قانون و عدالت اوایل روز شنبه اعلام کرد که لهستان واردات غلات و برخی دیگر از محصولات کشاورزی از اوکراین را برای جلوگیری از بحران کشاورزی متوقف کرد.

 لهستان و دیگر همسایگان اوکراین توافق کرده بودند که به خروج غلات از اوکراین و ورودش به بازارهای جهانی کمک کنند. این موضع گیری با انباشته شدن بخشی از عرضه مواد غذایی در اروپای شرق تغییر کرده و اعتراض کشاورزان لهستانی را در این ماه برانگیخته است.

وزیر کشاورزی مجارستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، اگر روند فعلی در بازار ادامه پیدا کند، کشاورزان مجارستانی متحمل هزینه های زیادی خواهند شد. به گفته او کشاورز اوکراینی که با هزینه اندک انجام می شود، تولیدکنندگان مجارستانی را در موقعیت دشواری قرار داده است. 

مجارستان از اتحادیه اروپا خواست که در ارتباط با کالاهای اوکراینی عوارض گمرکی دریافت کرده و عملکرد کریدورها را لحاظ نماید.

رهبر حزب قانون و عدالت لهستان در راهپیمایی روز شنبه گفت که این کشور به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. اما ما وظیفه داریم از شهروندان و کشاورزان خود حراست کنیم و مانع از وقوع بحران کشاورزی شویم. به گفته او، دولت لهستان خرید غلات از کشاورزان محلی را انجام خواهد داد و یارانه های اضافی را در اختیار تولیدکنندگان می گذارد هرچند در این میان مزایای خرید کود را حفظ خواهد کرد.

وزارت کشاوری اوکراین اعلام کرد که تصمیم لهستان نشان از نقض توافقی است که هفته گذشته در واکنش به اعتراض ها حاصل شد. این وزراتخانه در وبت سایت خود نوشت« ما درک می کنیم که کشاورزان لهستانی با وضعیت دشواری روبرو هستند اما تاکید داریم که امروز سخت ترین وضعیت برای کشاورزان اوکراین به وجود آمده است».