نظرسنجی‌های آخر

نتایج موج چهارم نظرسنجی موسسه افکار سنجی ملت، وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز 6 تیرماه منتشر شد. در موج چهارم این پیمایش ۴۵/۷ درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، ۳۱/۶ درصد در این خصوص مردد بوده و ۲۲/۶ درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد

در موج چهارم، مسعود پزشکیان با داشتن ۲۳/۵ درصد از آراء پیشتاز است. پس از او، محمدباقر قالیباف با ۱۶/۹ درصد و سعید جلیلی با ۱۶/۳ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

 ۳ درصد نیز اعلام کردند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند. در موج چهارم نظرسنجی افکارسنجی ملت، مسعود پزشکیان با ۳۰/۴ درصد از آراء در صدر انتخابِ کسانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌رو تردید دارند، قرار گرفته است.

محمدباقر قالیباف با ۱۲/۱ درصد و سعید جلیلی نیز با ۸/۶ درصد انتخاب‌های دوم و سوم افراد مردد در شرکت در انتخابات هستند.

کشمکش سنگین جبهه انقلاب و شکست طرح وحدت

امروز چند موج رسانه‌ای درباره کناره‌گیری‌ها به‌وجود آمد. کار وقتی بالا گرفت، نزدیکان جلیلی هم‌زمان شروع کردند به تکذیب احتمال کناره‌گیری او. افرادی چون حمید رسایی، سید محمود نبویان، سید مرتضی محمودی و نصراله پژمانفر بحث‌ها درباره کناره‌گیری جلیلی را کار رسانه‌ای خواندند و آن را تکذیب کردند. در آخر اما مشخص شد که جبهه انقلاب موفق نشد که یک نامزد معرفی کند. 

از روز اولی که نامزدهای انتخابات چهاردهمین دور ریاست‌جمهوری مشخص شد بحث بر سر این بود که آیا در آخر گروه چهارنفره قالیباف، جلیلی،‌ قاضی‌زاده و زاکانی بر سر ماندن یکی و رفتن سه‌تای دیگر به توافق خواهند رسید یا خیر. البته با توجه به رای پایین دو نامزد آخر، اصل بحث مربوط بود به دو نامزد اول.

آنقدر این بحث جدی بود که حتی چهره‌های مطرح عرصه تحلیل و نظرسنجی چون عباس عبدی گفتند امسال موسسات نظرسنجی‌ خوشنامی چون ایسپا به‌خاطر نزدیکی به یکی از این دو نامزد، آمارهایش قابل اتکا نیست و به‌نحوی تنظیم شده که در دعوای درونی این جناح به نفع ماندن جلیلی و کناره‌گیری قالیباف باشد. ادعایی که البته طرفداران جلیلی نیز علیه قالیباف و کارزار او مطرح کردند.

تا پیش از این بارها چهره‌هایی چون محسن رضایی و حتی خود محمدباقر قالیباف تاکید کرده بودند که در روز انتخابات جبهه انقلاب با یک نامزد شرکت خواهد کرد. موضوعی که به نظر می‌رسد امروز دیگر امکان تحقق آن از دست رفته است.

امروز توییت محمدرضا عابدینی و بازنشر محتوای آن از سوی وحید یامین‌پور به حامیان این جبهه خبر داد که منتظر اجماع نباشند.

بازار گرم حمایت‌ها: روحانی و ناطق‌نوری از پزشکیان حمایت کردند

در آخرین روز تبلیغات چهره‌هایی چون روحانی و ناطق نوری حمایت خودشان را از پزشکیان مطرح کردند. ظریف هم که تمام قد به کارزار این نامزد اصلاح‌طلب پیوسته است امروز ویدیویی منتشر کرد و از مخاطبان خودش خواست با صندوق رای قهر نکنند.

ماجرای لغو آخرین گرد‌همایی کارزار پزشکیان در تهران؟

امروز در حالی که ستادهای تهران مسعود پزشکیان برای گردهمایی بزرگی در ورزشگاه حیدرنیا خودش را آماده می‌کرد، تنها چند ساعت قبل از برگزاری خبر آمد که مجوز این برنامه لغو شده است. ایلنا ساعت ۱۹:۵۰ نوشت: مجوز برگزاری همایش حامیان مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ورزشگاه حیدرنیا که پیش از این صادر و تبلیغات زیادی پیرامون برگزاری آخرین گردهمایی حامیان این کاندیدای انتخابات انجام شده بود، ساعتی قبل لغو شد.

اما حوالی ساعت ۲۰:۳۰ بود که گفتند در ورزشگاه به روی هواداران باز شده است. بنابرآنچه انصاف نیوز روایت کرد، پس از آن که بخشی از هواداران با انتشار خبر لغو مراسم بازگشتند، در ورزشگاه باز شد و به مسئولان ستاد دکتر پزشکیان گفته شد که می‌توانند برگزار کنند.

ساعتی پیش علی تاجرنیا، رئیس ستاد تهران ستاد انتخاباتی پزشکیان گفته بود که علی رغم درخواست مجوز و دادن تعهد لازم، گفته شده بود که به دلیل سر باز بودن استادیوم امکان صدور مجوز نیست.

صدا و سیما به افرادی که متهم شدند زمان دفاع داد؟

شاید بیشترین کسی که در مناظرات تلویزیونی نامی از او برده شد رییس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم بود. به‌همین خاطر و بنابر آن‌چه که صدا و سیما اعلام کرده بود، روحانی چندباری درخواست زمان برای دفاع از خودش را کرد. درخواستی که محقق نشد.

در این بین اما به عباس آخوندی وزیر دولت روحانی چیزی کمتر از یک دقیقه برای دفاع از خودش زمان دادند. او هم ویدیویی پر کرد و برای صدا و سیما فرستاد. امروز بالاخره این ویدیو پخش شد. البته تنها حرفی که او موفق شد در این ۳۰ الی ۴۰ ثانیه بزند آن بود که بعدا در فضای مجازی به تمام اتهامات پاسخ خواهد داد.

حضور سه نامزد اصلی در تجمعات بزرگ

امروز جلیلی در مشهد در تجمع بزرگ حامیان خودش شرکت کرد. قالیباف هم امروز مشهد بود و در میان طرفداران خوش حاضر شد. عکس‌ها و فیلم‌های این تجمعات یکی از اهدافی است که نامزدها دنبال می‌کنند. آن‌ها می خواهند نشان دهند که پایگاه اجتماعی و رای بالایی دارند. 

پزشکیان هم امروز به خرم‌اباد و تبریز رفت. البته برنامه او در تهران همان‌طور که بالاتر توضیح آن آمد به مشکل خورد. ظریف هم امروز به رشت رفت و آن‌جا گردهمایی بزرگی برای حامیان پزشکیان ترتیب داد.

قاضی‌زاده هاشمی کناره‌گیری کرد

این نامزد انتخاباتی که البته گمان کناره‌گیری او بعد از مناظرات می‌رفت امشب در فضای مجازی نوشت: به‌منظور حفظ انسجام نیروهای انقلاب و در پاسخ به درخواست مکتوب شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب و برخی از علما و دلسوزان از ادامه مسیر انصراف داده، امیدوارم سه برادر دیگرم نیز در فرصت باقیمانده اجماع نموده تا جبهه انقلاب تقویت گردد.