بازار ارز مدتی است که رنج شده است و نوسان خاصی را ثبت نمی‌کند. دلار تهران از نیمه دوم شهریور‌ ماه در کانال ۵۹ هزار تومان حبس شده است و تنها در این محدوده نوسان می‌کند. تتر هم با شروع نیمه دوم شهریور، کانال ۶۰ هزار تومان را از دست داده و مانند دلار تهران در کانال ۵۹ هزار تومانی گرفتار شده است.

حباب درهم امروز با افزایش دلار به کمتر از نصف رسید و از محدوده ۵۵۱ تومان در روز پنجشنبه به ۲۳۸ تومان کاهش یافت. در گزارشات قبلی اکوایران به این موضوع اشاره شده بود که افزایش حباب درهم اثر مطلوبی بر انتظارات بازار ارز نخواهد داشت و در صورتی که حباب درهم کاهشی شود وزن انتظارات رکودی در بازار افزایش خواهد یافت. با توجه به سفر رییس جمهور به نیویورک، بازارها اخبار مربوط به سفر وی را نیز بررسی خواهند کرد.

در‌حالی‌که دلار تهران محبوس شده است، اونس جهانی طلا، اهرم افزایشی طلا در ایران است. در روز جمعه اونس جهانی طلا در محدوده ۲۶۲۲ دلار بسته شد. فدرال رزرو نرخ بهره را در آخرین جلسه خود نیم درصد کاهش داد که اولین کاهش نرخ بهره از اوایل سال ۲۰۲۰ است. مقامات رسمی فدرال رزرو هم اعلام کرده‌اند که نرخ بهره رسمی تا پایان سال احتمالاً نیم‌درصد دیگر کاهش پیدا کند.

در حالیکه این اقدام فدرال رزرو در روز چهارشنبه هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش داد و بر جذابیت آن افزود تنش‌های خاورمیانه هم بهانه را دست معامله‌گران افزایشی داد، حملات اسرائیل علیه لبنان تشدید شده است و نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها افزایش یافته است، همین مسئله در کنار کاهش نرخ بهره امریکا، تب معاملات اونس جهانی طلا را افزایش داد تا رکورد تازه‌ای در این معاملات طلا ثبت شود.

رکوردشکنی اونس جهانی طلا، اقلام طلا در بازار داخل را با افزایش قیمت مواجه کرد. سکه امامی امروز نیمه کانال ۴۴ میلیون تومان را پشت‌سر گذاشت ولی حباب آن با کاهش یک درصدی در محدوده ۱۷ درصد قرار گرفت که کمترین میزان حباب سکه در یکماه گذشته ۱۷ درصد بوده است.

ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا رکورد ماهانه را زد

بازار سرمایه امروز سبز پوش بود ولی زور چندانی نداشت، با این حال با توجه به وضعیت تنش‌های منطقه‌ای به نظر می‌رسد شرایط برای بازار سرمایه نسبت به گذشته بهتر شده است و حساسیت آن نسبت به بحران‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کرده است.

در روز جاری ارزش معاملات خرد در بازار سهام و حق تقدم کاهش پیدا کرده است و خروج پول حقیقی از بازار سهام و حق تقدم در محدوده ۱۴۷.۷ میلیارد تومان قرار گرفته است.

IMG_20240922_165434_721

سازمان بورس اعلام کرده است که جلسه هم‌اندیشی رئیس سازمان بورس با مدیران ارکان بازار سرمایه برگزار شده است.

حجت‌الله صیدی رییس سازمان بورس بر لزوم توسعه بورس‌کالا و افزایش تعامل با نهادهای ذی‌ربط اشار کرده و پیش‌بینی‌پذیر کردن بورس و فراهم سازی زمینه تشکیل کانون سهامداران حقیقی را از اقدامات پیش‌روی سازمان بورس خواند.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش مبلغ یارانه‌ها وجود ندارد، تاکید کرد از نیمه اول سال ۱۴۰۳ گذشته از ۱۰۰ درصد منابعی که باید در ۶ ماه اول سال محقق می‌شد تقریباً ۵۳.۵۲ درصد آن محقق شده و هم اکنون هم ۵۰ درصد کسری منابع داریم به همین جهت امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد.

وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس وعده‌هایی درباره حذف نرخ ارز دستوری داده‌اند و از لزوم افزایش نرخ نیما تا نزدیکی نرخ دلار آزاد سخن گفته‌اند. اتفاقی که احتمالاً باعث افزایش قیمت برخی از کالاها شود، در گذشته هم دولت‌ها برای اتخاذ چنین تصمیماتی اقدام به پرداخت یارانه کرده‌اند، با اظهار نظر اخیر سخنگوی سازمان هدفمندی نحوه افزایش نرخ دلار نیما و حذف قیمت‌گذاری دستوری دچار ابهام است.

در حال حاضر محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد سد مقاومتی پیش روی شاخص کل بورس است.

با افزایش ارزش اونس جهانی طلا میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا در روز جاری افزایش پیدا کرده است. ۲۷۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در صندوق‌های طلا برای امروز ثبت شده که بیشترین میزان ورود پول حقیقی از ۱۶ مردادماه است.