به گزارش اکوایران، بر اساس گزارشی که دفتر ملی آمار چین منتشر کرده، نرخ بیکاری جوانان 16 تا 24 ساله برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و به 13.2درصد رسیده است. این در حالی است که این نرخ در ماه می 14.2 درصد بود. با وجود این کاهش هنوز نرخ بیکاری جوانان دو برابر نرخ بیکاری کل است. 

آن طور که بلومبرگ نوشته است، پکن تابستان گذشته و پس از اینکه داده‌های مربوط به بیکاری جوانان به بالاترین حد تاریخی خود رسید، انتشار این داده‌ها را متوقف کرد. مقامات دولتی در ژانویه تحت یک روش جدید که دانش آموزان را مستثنی می‌کند، انتشار آمار را از سر گرفتند و اعلام کردند که این روش به طور دقیق‌تری نشان‌دهنده اندازه نیروی کار است.

در ماه مه، رئیس‌جمهور شی جین پینگ متعهد شد که اشتغال جوانان را در اولویت قرار دهد، منابع بیشتری را به سمت ایجاد شغل هدایت کند و انتظارات برای اصلاحات در بازار کار را در سومین پلنوم که از روز دوشنبه آغاز شد، تقویت کند.

photo_2024-07-17_10-58-54

رشد اقتصادی چین به‌طور غیرمنتظره‌ای به پایین‌ترین سرعت در پنج فصل گذشته کاهش یافته، زیرا کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده باعث تضعیف رونق صادرات شده است. همین موضوع سیاست‌گذاران را تحت فشار قرار داد تا حمایت از اقتصاد را افزایش دهند.

نرخ بیکاری جوانان به طور کلی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بدترشدن وضعیت بازار موجب شده تا کارفرمایان از استخدام عقب نشینی کنند و این موضوع ناهماهنگی ساختاری را تشدید کرده است. از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان عمدتاً به دنبال مشاغل اداری هستند و کارخانه‌ها هم با مشکل استخدام مواجهند.

سرکوب‌های نظارتی در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف از فناوری گرفته تا تدریس خصوصی - که زمانی صنایع پرسود برای بسیاری از جوانان بود – نیز در کاهش نرخ اشتغال جوانان تأثیر داشته است.

خبرگزاری شین‌هوا در دسامبر به نقل از داده‌های وزارت آموزش چین گزارش داده بود که تقریباً 11.8 میلیون فارغ التحصیل امسال وارد بازار کار چین خواهند شد که 2 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.