به گزارش اکوایران؛ ارزش تخصیص یافته برای واردات «کالاهای اساسی»، «دارو»، «کالاهای تجاری و بازرگانی»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» تامین شده است.

در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار و برای خدمات ۷۴۲ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بررسی روند تخصیص ارز در بازه زمانی مورد بررسی نشان می‌دهد  «کالاهای اساسی و دارو » ۶ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار ،‌برای «کالاهای تجاری و بازرگانی» ۱۵ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار و برای بخش «خدمات» 742 میلیون دلار و برای «واردات در مقابل صادرات» 6میلیارد 435 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.  

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، برای واردات کالای اساسی و کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی» و «نهاده‌های دامی» در مجموع ۴ میلیارد و ۹۹۵ میلیو دلار برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی» یک میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار و برای «کالای اساسی و دارو» با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

روند تخصیص ارز بخش صنعت

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که روند تامین ارز نیمایی برای بخش‌های صنعتی چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد،  تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۰۵ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار، ۲۱۱، ۴۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان ۱۰ روز شهریور ماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، هفت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است. در مجمومع تامین ارز صنایع ۲۲ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلاراز طریق سامانه نیما ارز صادرات در مقابل صادرات انجام شده است.