به گزارش اکوایران، فرمانده ارتش اسرائیل روز چهارشنبه به سربازان گفت که حملات هوایی در لبنان به منظور از بین بردن زیرساخت‌های حزب الله و آماده سازی راه برای عملیات زمینی احتمالی توسط نیروهای اسرائیلی ادامه خواهد یافت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، همزمان با این صحبت‌ها، منابع گفتند که ایالات متحده یک فشار دیپلماتیک را برای توقف جنگ در غزه و لبنان آغاز کرده است و پیشنهادها در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در حال چکش‌کاری هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به تلویزیون ای‌بی‌سی گفت که جنگ همه جانبه امکان پذیر است، اما افزود: ما هنوز در حال در تلاش برای دستیابی به توافقی هستیم که می‌تواند کل منطقه را به طور اساسی تغییر دهد.

اسرائیل روز چهارشنبه حملات هوایی خود را در لبنان گسترش داد و موشکی را ساقط کرد که جنبش حزب الله اعلام کرد مقر آژانس اطلاعاتی موساد را در نزدیکی بزرگترین شهر اسرائیل، تل آویو هدف قرار داده بود.

بر اساس بیانیه ارتش، ژنرال هرزی هالوی در مرز با لبنان به سربازان اسرائیلی گفت: «شما صدای جت‌ها را می‌شنوید؛ ما تمام روز حمله کرده‌ایم. این هم برای فراهم کردن زمینه برای ورود احتمالی شما و هم برای ادامه تضعیف حزب الله است.»

رهبران جهان ابراز نگرانی کردند که این درگیری - به موازات جنگ اسرائیل در غزه علیه جنبش فلسطینی حماس - با افزایش تلفات در لبنان و فرار هزاران نفر از خانه‌های خود به سرعت در حال تشدید شدن است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن و متحدانش به طور خستگی ناپذیر تلاش می کنند تا از جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله جلوگیری کنند. حزب الله گفته است تا پایان جنگ غزه عقب نشینی نخواهد کرد.

دو مقام لبنانی، دو دیپلمات غربی، یک منبع آشنا با تفکرات حزب‌الله و یک منبع مطلع از مذاکرات، که همگی از ذکر نامشان خودداری کردند، گفتند که واشنگتن در حال هدایت یک فشار دیپلماتیک جدید است که برای اولین بار، هر دو درگیری در غزه و لبنان را پوشش می‌دهد.

پیشنهادات آتش بس

سه منبع اسرائیلی گفتند که ایالات متحده و فرانسه در حال کار بر روی پیشنهادات آتش بس برای حل و فصل تشدید درگیری‌ها در لبنان هستند، اما تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

بلینکن در نشستی با مقامات و وزرای کشورهای عرب خلیج فارس در نیویورک گفت: «خطر تشدید تنش در منطقه حاد است... بهترین پاسخ دیپلماسی است و تلاش‌های هماهنگ ما برای جلوگیری از تشدید بیشتر، حیاتی است.»

حملات هوایی اسرائیل در این هفته رهبران حزب الله را هدف قرار داده و صدها سایت را در عمق لبنان هدف قرار داده است، در حالی که این گروه رگبارهایی از موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

روز چهارشنبه، اسرائیل گفت که هواپیماهای جنگی آن جنوب لبنان و دره بقاع، پایگاه حزب‌الله در شمال این کشور را هدف قرار دادند و دو تیپ ذخیره دیگر را برای عملیات در مرز شمالی فراخواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک پیام ویدئویی کوتاهی که در آن هیچ توضیحی در مورد تلاش‌های آمریکا برای تضمین آتش‌بس نداد، گفت حزب‌الله سخت‌تر از آنچه تصورش را می‌کرد ضربه می‌خورد.

از روز دوشنبه، زمانی که بمباران‌های اسرائیل در مرگبارترین روز لبنان از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال 1990، بیش از 550 نفر را کشت، بیمارستان‌های لبنان مملو از مجروحان شده‌اند.

به گفته وزیر بهداشت لبنان، در حملات روز چهارشنبه حداقل 51 نفر کشته و حداقل 223 نفر زخمی شدند.

حزب الله گفت که «در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطینی ما در نوار غزه... و برای دفاع از لبنان و مردم آن» یک موشک به سمت مقر موساد شلیک کرده است.

تکذیبیه اسرائیل

مقامات اسرائیلی گفتند یک موشک سنگین قبل از سرنگونی، به سمت مناطق غیرنظامی در تل آویو در حال حرکت بوده است و نه مقر موساد.

اسرائیل از سه شنبه شب مناطقی در لبنان را که به آن‌ها حمله می‌کند، گسترش داده است.

وزیر خارجه لبنان گفت که ممکن است بیش از نیم میلیون نفر در لبنان آواره شده باشند. در بیروت، هزاران نفر از آواره‌های جنوب لبنان در مدارس و ساختمان‌های دیگر پناه گرفته بودند.

در همین حال، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که منطقه جلیل در شمال اسرائیل صبح چهارشنبه مورد اصابت گلوله‌های سنگین حزب الله قرار گرفت.

به گفته مقامات اسرائیلی، در شهرک صفد، یک مرکز مسکونی مورد اصابت قرار گرفت اما هیچ آسیبی گزارش نشد.