به گزارش اکو ایران، صنعت خودروی چین با تمرکز بر چهار آیتم توانست در بازه زمانی کوتاهی خود را در بین کشورهای صاحب نام در این صنعت قرار دهد.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سیاست گذار چینی برای اینکه بتواند شرایط حضور پُرقدرت خودروسازان این کشور را در بازارهای بین المللی و همچنین زمینه رقابت آنها با رقبای اسم و رسم دار را فراهم کند علاوه بر ایجاد بستر برای اتخاذ سیاست های مناسب داخلی نیم نگاهی نیز به خارج از مرزهای خود داشت تا بتواند با اهرم همکاری خودروسازان چینی با خودروسازان جهانی امکان استفاده از  فن آوری های روز دنیا را نیز فراهم کند.

اما این چهار آیتم کدام ها هستند؟

اولین آیتمی که سیاست گذار خودرویی چین برای بهبود شرایط شرکت های خودروساز این کشور پهناور مورد توجه قرار داد، تعداد خودروسازان داخلی را محدود کردند.

سیاست گذار چینی این اقدام را برای رعایت مزیت مقیاس در دستورکار قرار داد. آیتم دوم که مدیران ارشد خودرویی در چین بر آن تمرکز کردند به خارج از مرزهای این کشور معطوف است. چینی ها به خوبی می دانند که برای حضور تمام قد در بازارهای بین المللی به مشارکت با خودروسازان جهانی سخت نیازمند هستند.

مدیران چینی برای اینکه بتواند شرکت های خودروساز بین المللی را مجاب کند تا با خودروسازان چینی همکاری کنند و در قبال این همکاری یک بازی برد-برد را ترتیب دهند به مدیران خودروساز جهانی پیشنهاد دادند در ازای حضور در بازار چین با برندهای خودروساز چینی همکاری کنند و نسبت به انتقال دانش و فن آوری اقدام کنند.

ایده حضور در بازار چین با توجه به وسعت این بازار و همچنین جمعیت بالا سبب شد تا خودروسازان بین المللی بی درنگ پای میز مذاکره با شرکای چینی خود بنشینند.

تغییر تدریجی تعرفه برای واردات خودرو پس از نهایی شدن حضور چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) آیتم سومی بود که سیاست گذار خودرویی چین در کنار دو آیتم پیشین برای آن برنامه ریزی کرد.

تغییر تعرفه زمینه را برای حضور برندهای جهانی در بازار چین فراهم می کرد و در مقابل درهای بازار سایر کشورها را به روی خودروهای چینی باز می کرد.

سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودروی چین سبب شد تا علاوه بر دستیابی به انتقال دانش و فن آوری برای خودروسازان چینی، شرکت های خودروساز جهانی نیز بتوانند با در اختیار گرفتن سهام شرکت های چینی به نوعی جای پا خود را در بازار خودروی این کشور پهناور آسیایی محکم کنند تا به این ترتیب چهارمین آیتم مدنظر سیاست گذاران خودرویی در چین نهایی شود.

مسیری که سیاست گذاران در چین برای بهبود صنعت خودرو پیمودند منجر به خوشبختی متقاضیان خودرو در این کشور شد.

زیرا هنگامی که ایده های متعد برای گره زدن صنعت خودرو در چین با بازارهای جهانی فراهم شد تولید محصولات به روز و با کیفیت گام اولی بود که خودروسازان چینی باید مورد توجه قرار می دادند قیمت مناسب برای محصولات عرضه شده در بازار برای رقابت با محصولات برندهای جهانی در بازار چین نیز اتفاق مبارک دیگری برای مصرف کنندگان چینی بود. البته فراموش نکنیم خودروسازان چینی نیز از مسیر آیتم های یاد شده بسیار منتفع شدند و امکان دسترسی به فن آوری های نوین و همچنین دانش روز در صنعت خودرو و ارتقای سبد محصولاتی برایشان فراهم شود.

سیاست گذار خودرویی می تواند با مطالعه و بررسی روند حرکت چینی ها زمینه را برای رشد و شکوفایی صنعت خودروی کشور فراهم کند.  آسیاییآسیب  

اگر علاقمند هستید که گزارش مرکز پژوهش های مجلس در زمینه صنعت خودروی چین را که به قلم رضا موسایی، حسین رجب پور و علی جودت وند مطالعه کنید می توانید به سایت بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی مراجعه کنید.