به گزارش اکوایران، انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری دیروز جمعه 8 تیر 1403 برگزار شد. 24 میلیون و 535 هزار و 185 نفر شرکت کردند و میزان مشارکت مردم کمی پایین‌تر از 40 درصد بود. 

مسعود پزشکیان با 10 میلیون و 415 هزار و 901 رای و سعید جلیلی با 9 میلیون و 473 هزار و 298 رای به دور دوم راه یافتند.

جبهه انقلاب پشت جلیلی

چهار نامزدی که خود را جبهه انقلاب می‌خواندند تا پیش از دور اول کش‌وقوس زیادی داشتند تا به اجماع برسند. اتفاقی که البته رخ نداد و هرچند دو تن از آن‌ها کناره‌گیری کردند اما قالیباف و جلیلی در انتخابات ماندند. اما تکلیف را بدنه رای این جبهه مشخص کرد و جلیلی با فاصله زیادی نسبت به قالیباف برکشیده شد. 

پس از به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انصرافی ریاست جمهوری در شبکه ایکس از هواداران خود و قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی آن‌ها خواست تا از سعید جلیلی حمایت کنند. 

محمدباقر قالیباف نیز ظهر امروز با انتشار بیانیه‌ای از سعید جلیلی حمایت کرد و نوشت: لازم است تاکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند  تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.  

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد.

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از فردا

براساس قانون انتخابات، فعالیت تبلیغاتی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی ادامه خواهد یافت. با توجه به احتمال دوقطبی شدن فضا برخی انتظار گرم‌تر شدن فضای انتخاباتی را می‌چشند، البته که این دوره هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. 

واکنش ربیعی به کاهش مشارکت در انتخابات 

اما شاید بزرگ‌ترین خبر امروز مشارکت حدود ۴۰ درصدی بود. اغراق نیست اگر بگوییم کم‌تر کسی انتظار این میزان مشارکت را داشت. دلیل اصلی هم به نظرسنجی‌ها برمی‌گردد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم نیز در صفحه ایکس خود نوشت: کاهش آرا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۶ نتیجه ناامیدی طبقه متوسط از دستاوردهایی بود که تصور می‌شد با وقوع برجام و گشایش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ خواهد داد که آن‌هم شما قدرت‌گرایان ضدتوسعه مانع شدید. 

ربیعی در ادامه اظهار کرد: سقوط منحنی مشارکت در ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد طبقات و دهک‌های پایین جامعه در نتیجه سیاست‌های فقرگستر، طبقه متوسط به دلیل عدم گشایش‌ها و در حالت کلی‌تر عموم مردم به ویژه نسل جدید از سیاست‌های تنش‌زا و تنگناگستر اجتماعی و فرهنگی به ستوه آمده‌اند. این است علت اصلی نزول مستمر آرا، آدرس غلط ندهید! این بار مردم هستند که باید بین دو رویکرد (ادامه این روند و یا حرکت برای تغییر)، انتخابی مهم و تاریخ‌ساز کنند.

اولین توییت پزشکیان پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات 

 پزشکیان در توییتی با استفاده از عکس داستان دهقان فداکار و استعاره از آن اولین پیام خود را بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات  صادر کرد. 

پزشکیان همچنین با صدور بیانیه‌ای با مردم سخن گفت: همه آنان که نیامدند و همچنان در تردید از اثربخشی رأیشان ماندند، پاره‌ تن ایران عزیزند و دل در گرو تحقق عدالت و آزادی و پیشرفت برای ایران دارند و ایران را از آن همه ایرانیان می‌دانند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: گفتم به آزادی برمی‌گردم چون دیده‌ام مداخله‌های نابجا و فراقانونی که گاه موجب وهن اسلام و انقلاب و نظام و نادیده گرفتن شأن و کرامت انسان و اجتماع شده است. زنان و جوانان و صاحبان اندیشه و دانش و فرهنگ و هنر و اقوام و پیروان مذاهب و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هریک به‌گونه‌ای خواستار اصلاح و بهبود وضع موجودند. ایران را نمی توان به یک رنگ در آورد و نسل ها و خواسته های نو را نمی توان نادیده گرفت.

پزشکیان در ادامه تاکید کرده است: گفتم به عدالت اقتصادی برمی‌گردم چون بهبود معیشت مردم و تأمین یک زندگی معمولی برای عموم شهروندان اولویت یافته است. گفتم به تنش‌زدایی در سیاست خارجی و حل مسئله تحریم‌های ظالمانه بر پایه اقتدار ملی و تعامل سازنده برمی‌گردم چون راه‌حل مسائل اقتصادی و توسعه ایران، ابتدا از سیاست می‌گذرد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته، من متعهدم که به اعتماد شما خیانت نکنم؛ شما به من رأی دادید چون گفتم: در همه‌جا راست گفته‌ام و دروغ نمی‌گویم؛ از هیچ امتیاز ویژه‌ای بهره نگرفته‌ام و به هیچ فسادی میدان نمی‌دهم. گفتم: زمام اداره و اصلاح امور را برای احقاق حقوق ملت و رفع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها به قانون و امر کارشناسی و خرد جمعی می‌سپارم. گردنم همچنان در گرو این گفته‌هایم است و از این پس هم میثاقم با شما پایبندی به این رأی شما برای ایران خواهد بود.

نشست خبری رئیس ستاد پزشکیان

علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد پزشکیان در نشست خبری اظهار کرد: تحریم‌هایی که علیه ایران صادر شد یک پایش آقای جلیلی است، اگر می‌خواهیم آینده کشورمان را تعیین کنیم باید به تشریح عملکرد دو نامزد اقدام کنیم.

رئیس ستاد پزشکیان گفت: آقای جلیلی سابقه اجرایی‌اش صفر است اما در کارشکنی سابقه اش درخشان است، اما آقای پزشکیان یک عنصر کاملا اجرایی است.

عبدالعلی زاده اظهار کرد: نگویید رئیس‌جمهور اختیار ندارد، رئیس جمهور اختیارات زیادی دارد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان گفت: فعالان سیاسی مخصوصا جوانان ما در دوره گذشته در انتخابات شرکت نکردند همچنین شبهه مهندسی انتخابات که رسانه‌های بدخواه خارجی در داخل کشور پخش کردند نگذاشت که جوانان خوب تصمیم بگیرند امید داریم در مرحله دوم جوانان ما به میدان انتخابات بیایند.امیدواریم در مرحله دوم انتخابات هم حق به حق دار برسد و تعیین کننده اصلی رأی مردم خواهد بود.

تلاش ستاد جلیلی برای انتخابات 15 تیر 

محسن منصوری، رئیس ستاد جلیلی در شبکه ایکس نوشت: با هدف تقویت جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات، جلسه صمیمانه و مشترکی با برادران عزیزم؛ دکتر نیکزاد، دکتر فروزنده و دکتر میرشمسی، روسای ستادهای انتخاباتی دکتر قالیباف، دکتر زاکانی و دکتر قاضی‌زاده هاشمی داشتیم، ان‌شالله با وحدت به پیروزی می‌رسیم.

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بیانیه‌ انتخاباتی خود را منتشر کرد. 

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: فاصلۀ هشتم تا پانزده تیرماه فاصله‌ای کوتاه برای برداشتن گامی بلند و تاریخی است. شما نشان دادید در هجوم تردیدافکنی‌ها و یاس‌پراکنی‌ها، در میان انبوه آسیب‌شناسی‌ها و عیب‌جویی‌ها، ایرانی‌ها  همچنان به افق‌های بلند می‌اندیشند و در خاطرۀ ملی‌شان، «جهش» یک گزینۀ جذاب و برجسته است. خوشحالم که نمایندۀ شما بودم تا این تمنای تاریخی و این آرزوی ملی شما آشکار شود. هشت تیر نشان داد، شوق جهش و ذوق ساختن آینده، نیرویی قوی‌تر از ترس و طمع است!

جلیلی در ادامه این بیانیه نوشته است: نیرویی که می‌تواند نزدیک 10 میلیون نفر را، تا رسیدن به قله، بر سر یک هدف بلند، به اتفاق برساند! باید تشکر کنم، از زنان و مردانی که با رأی معنادار خود نشان دادند به یک جهان فرصت برای جهش ایران باور دارند! شما در هشتم تیر نشان دادید جهش ایران با نقش‌آفرینی پرشکوه هر ایرانی دست‌یافتنی است! حالا وقت آن است تا همۀ مردم ایران را با این راه پرافتخار همراه کرد!

این نامزد انتخابات اظهار کرده است: اکنون وقت درنگ نیست! به روستاها بروید و صدای ما را به آن‌ها برسانید، به حاشیۀ شهرها بروید و حرف ما را به آن‌ها بگویید! سراغ گروه‌هایی بروید که سانسور می‌شوند، دیده نمی‌شوند، گویی کسی روی رأی و نظر و انتخاب آن‌ها حساب باز نکرده است... بروید و آنان را از این انتخاب، از این چشم‌انداز، از این دوراهی که پیش روی ملت ایران قرار گرفته است، آگاه کنید. چون من روی آن‌ها حساب باز کرده‌ام؛ روی همۀ آن‌ها، «همۀ» مردم ایران!

زمان آغاز مناظره‌های انتخاباتی 

با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد.‌

دبیر ستاد انتخابات رادیو اعلام کرد: براساس مصوبه ستاد انتخابات سازمان، معاونت صدا در قالب برنامه «پاستور شماره ۱۴ » مناظره زنده‌ای در قالب ۴ برنامه ۱۲۰ دقیقه‌ای را بین نمایندگان دو منتخب راه یافته به دور دوم انتخابات طراحی کرده که طی روزهای دهم الی ۱۳ تیر از چهار شبکه رادیویی پخش خواهد شد. 

اولین واکنش پورمحمدی به نتیجه انتخابات

مصطفی پورمحمدی یکی از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری پس از شکست در انتخابات نسبت به مشارکت مردم واکنش نشان داد و نوشت: مردم عزیز ایران، سلام و درود بر همه شما که روز ۸ تیر آمدید و احترام به همه شما که باور نکردید و نیامدید. آمدن و نیامدن شما، سرشار از پیامی است که امیدوارم شنیده شود. پیامتان صریح است و بی‌ابهام. همچنان براین باورم که راهی جز معجزه اعتماد نیست. فرصت دیدارتان برای من کوتاه بود و ناگفته‌ها فراوان.