به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در حال بررسی طرحی برای فردای پس از جنگ غزه است که بر اساس ایده‌های اسرائیل و امارات متحده عربی خواهد بود و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه خواهد شد.

به نوشته اکسیوس، چندین مقام کاخ سفید و وزارت امور خارجه ایالات متحده نگران هستند که این طرح محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت او را به حاشیه براند؛ چیزی که اسرائیل و امارات در کوتاه‌مدت به دنبال آن هستند.

اما با عدم وجود توافقی برای آزادی اسرای در دست حماس و برقراری آتش‌بس در غزه، ارائه طرح برای «فردای پس از جنگ» می‌تواند میراث مثبت دولت بایدن در مورد این درگیری باشد. اکسیوس با دوازده مقام آمریکایی، اسرائیلی، فلسطینی و اماراتی که در این زمینه آگاهی داشتند، گفتگو کرده است.

پلن B کاخ سفید

برخی از مقامات در وزارت امور خارجه آمریکا، از جمله بلینکن معتقدند که توافقی درباره اسرا و آتش‌بس پیش از پایان دولت بایدن میسر نبوده و بنابراین، طرح اسرائیلی-اماراتی می‌تواند به عنوان «طرح B» عمل کند که ممکن است راهی برای خروج از جنگ فراهم بیاورد. اما دیگر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند که این طرحی ناپخته است که تنها به نفع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود و مطمئناً از سوی فلسطینی‌ها رد می‌شود و شکست خواهد خورد.

دولت بایدن، اسرائیل و امارات طی ماه‌های گذشته مشغول بحث درباره ایده‌های مختلف برای طرح‌های احتمالی بوده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا نیز در این گفتگوها مشارکت داشته و برخی از ایده‌های اولیه را مطرح کرده است.

در جولای سال گذشته، برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه و تام سالیوان، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا با ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل که نزدیک‌ترین هم‌پیمان نتانیاهو است و با عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات در ابوظبی ملاقات کردند.

دورزدن محمود عباس

یک روز قبل از این دیدار، اماراتی‌ها پیشنهاد خود را در یک مقاله‌نظر از لانا نصیبه، فرستاده ویژه بن زاید ارائه دادند. این طرح خواستار استقرار یک مأموریت بین‌المللی موقت در غزه بود که کمک‌های انسانی ارائه دهد، نظم و قانون را برقرار سازد و زمینه‌های حکمرانی را فراهم کند.

اماراتی‌ها پیشنهاد کردند که سربازانی را به عنوان بخشی از یک نیروی بین‌المللی به غزه بفرستند. اما این موضوع را به دریافت دعوت‌نامه رسمی از تشکیلات خودگردان فلسطین مشروط کردند؛ به شرط اینکه این تشکیلات «اصلاحات معناداری» را انجام دهد و تحت رهبری نخست‌وزیر جدیدی باشد که قدرت و استقلال داشته باشد.

در عمل، اماراتی‌ها می‌خواستند محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که او را فاسد و ناکارآمد می‌دانند، به حاشیه برانند و او را از هرگونه قدرت اجرایی محروم کنند. همچنین آن‌ها می‌خواستند که محمد مصطفی، نخست‌وزیر فعلی فلسطین که او را وفادار به عباس می‌دانند، جایگزین شود.

ان‌قلت‌های اسرائیلی

یکی دیگر از اصول طرح اماراتی این بود که این طرح بر اساس توافق رهبران سیاسی بر سر چشم‌انداز راه‌حل دو کشوری برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که نتانیاهو از بسیاری از جنبه‌های طرح اماراتی خوشش آمده اما با جنبه‌های سیاسی‌تر آن، به ویژه مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه و چشم‌انداز راه‌حل دو کشوری مخالف است.

طی هفته‌های اخیر، بحث‌ها درباره طرح اسرائیلی-اماراتی دوباره شدت گرفته است. در پایان سپتامبر، درمر و بن زاید جداگانه با بلینکن که مسئول این موضوع در دولت بایدن است، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند.

مقامات می‌گویند که بن زاید و درمر از بلینکن خواسته‌اند تا به آن‌ها در پرکردن شکاف‌های باقی‌مانده بین اسرائیل و امارات در مورد این طرح کمک کرده و سپس آن را تأیید کند یا حتی آن را به طرحی آمریکایی تبدیل کند که پس از انتخابات نوامبر ارائه خواهد شد.

یکی از شکاف‌های باقی‌مانده حول ایده‌ای جدید از طرف اماراتی‌ها می‌چرخد که شامل بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس برای نشان‌دادن حسن‌نیت به فلسطینی‌ها و اینکه آمریکا در این طرح سرمایه‌گذاری کرده و فرآیند را هدایت می‌کند، می‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیلی‌ها شدیداً با این ایده مخالفند. اسرائیلی‌ها همچنین هنوز با هرگونه اشاره به راه‌حل دو کشوری مخالف هستند. اما شکاف اصلی بین اسرائیل و امارات حول نقش دقیق تشکیلات خودگردان فلسطین است.

امارات می‌خواهد که نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان یک شخصیت فلسطینی را برای کمک به رهبری انتقال قدرت در غزه منصوب کند. مقامات اسرائیلی هرگونه نقش ممکن برای تشکیلات خودگردان را تنها در بلندمدت در نظر خواهند گرفت.

دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به اکسیوس گفتند که اگر بلینکن طرحی ارائه دهد، این طرح شامل ایده‌های اسرائیل و اماراتی و همچنین ایده‌های آمریکا خواهد بود تا توافق گسترده‌تری در منطقه بر سر آن حاصل شود. یکی از مقامات وزارت امور خارجه گفت: «ما از یک طرح فردای پس از جنگ بدون نقشی برای تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه حمایت نخواهیم کرد. نحوه انجام آن نقش هنوز در حال بحث است».

جنگ داخلی وزارت خارجه

بر اساس گفته‌های مقامات آمریکایی، این طرح به موضوعی بسیار بحث‌برانگیز درون وزارت امور خارجه تبدیل شده است. این موضوع منبع درگیری و بحث‌های شدید داخلی بین مشاوران بلینکن و در برخی موارد بین خود وزیر امور خارجه و برخی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی است.

مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از حامیان اصلی طرح اسرائیلی-اماراتی جیمز روبین است که به عنوان مشاور بلینکن خدمت می‌کند. طی ماه‌های اخیر، روبین بر روی موضوع فردای پس از جنگ برای بلینکن کار کرده و در ماه آگوست نیز با او به اراضی اشغالی رفته بود.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت: «کاخ سفید از او خوشش نمی‌آید و بسیاری از افراد در وزارت امور خارجه که با این موضوع کار می‌کنند، او را جدی نمی‌گیرند، اما او به بلینکن نزدیک است و نظرش در این مورد اهمیت دارد».

یک مقام آمریکایی که بر روی این موضوع کار می‌کند، گفت: «تونی (بلینکن) فردی جدی در دولت بایدن شناخته می‌شود که حمایت رئیس‌جمهور را دارد. نکته غم‌انگیز این اینجاست تنها کسی که فکر می‌کند جیمز (روبین) فردی جدی است، تونی است».

یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین به اکسیوس گفت که تشکیلات خودگردان شدیداً به طرح اسرائیلی-اماراتی مشکوک بوده و تأکید کرد که او باور ندارد که این طرح بتواند حمایت منطقه‌ای به دست آورد. او خاطرنشان کرد: «بازی با حکمرانی غزه بسیار خطرناک است. هر اشتباهی می‌تواند پروژه ملی فلسطینی را به خطر بیندازد». او افزود هر شخصیت فلسطینی که بخواهد مستقل از تشکیلات خودگردان یا توافق ملی فلسطینیان مسئول غزه باشد، هیچ مشروعیتی نخواهد داشت.